De planeten in ons zonnestelsel zijn minder ver weg dan je denkt. Dat is de boodschap van onderzoeker Sebastiaan de Vet in Praktisch planeetonderzoek voor de zaterdagochtend. Veel van de landschappen op Mars of Mercurius vind je in iets andere varianten immers ook gewoon op aarde.

De planeet Mercurius. Bron: Nasa/JHUAPL/Carnegie inst. of Washington
Wat is de overeenkomst tussen de planeet Mercurius en de Hortusbrug in Amsterdam?
Bron: Nasa/JHUAPL/Carnegie inst. of Washington

Vandaar dat de verhalen van De Vet over onze kosmische achtertuin vaak beginnen op onze eigen planeet. Een relaas over het ontstaan van de planeet Mercurius, met z’n afkoelende kern van metaal, begint bijvoorbeeld op de Hortusbrug in Amsterdam, die bij warm weer gekoeld moet worden om te voorkomen dat deze te veel uitzet. Een steentje op IJsland dat het invallende licht polariseert, voert de lezer via een geschiedkundige verhandeling over de ontdekking van plaattektoniek, naar planeetwetenschappers die als lichtkunstenaars de eigenschappen van landschappen afleiden door te kijken hoe zonlicht weerkaatst op het planeetoppervlak.

Het zorgt ervoor dat Praktisch planeetonderzoek een zwierende reis wordt, tjokvol persoonlijke anekdotes en boeiende info.

Praktisch planeetonderzoek voor de zaterdagochtend - Sebastiaan de Vet
Praktisch planeet-onderzoek voor de zaterdagochtend
Sebastiaan de Vet
€ 19,99
Bestel in onze webshop

Experiment voor thuis

De Vet laat bovendien zien dat planeetonderzoek helemaal niet afhankelijk is van robotkarretjes en satellietfoto’s. In zijn boek beschrijft hij vele voorbeelden van het praktisch veld- en labwerk dat geologen en andere planeetonderzoekers doen om in hun jacht op nieuwe inzichten.

Bijzonder is tot slot dat De Vet dat praktische onderzoek ook weer naar de lezer haalt door elk hoofdstuk af te sluiten met een experiment voor thuis. Op die manier breng je met dit boek (en wat spullen van de plaatselijke bouwmarkt) de zwijgende kolossen van ons zonnestelsel daadwerkelijk binnen handbereik.