Hoewel de titel anders doet vermoeden, gaat het nieuwe boek van de Vlaamse wetenschapsjournalist Steven Stroeykens grotendeels niet over het higgsdeeltje. In plaats daarvan is Gevonden! – Hoe het higgsdeeltje onze wereld veranderde vooral een fijn geschreven algemene inleiding op de deeltjesfysica.

Higgs omslag extImg

Het boek telt hoofdstukken over het atoom, het elektron, het neutrino, fotonen, antimaterie, de fundamentele natuurkrachten, het standaardmodel en nog veel meer. Het moet worden gezegd dat de meeste van die onderwerpen natuurlijk wel nodig om uiteindelijk de vondst van het higgsdeeltje goed in context te kunnen laten plaatsen.

Bovendien vertellen de hoofdstukken die wél over de ontdekking en gevolgen van het higgsdeeltje gaan een nieuw verhaal: de rol van de Belgische fysici François Englert en Robert Brout. Zij vonden in 1964 als eerste het cruciale puzzelstukje dat leidde tot de ontdekking van het higgsdeeltje – al kreeg de Britse fysicus Peter Higgs als naamgever later de credits daarvoor.

Volgens Stroeykens heeft Englert er nooit vrede mee gehad dat zijn collega Higgs de informele eer mocht opstrijken. Andere Belgische fysici zou het ook niet lekker zitten. Stroeykens verzacht de pijn enigszins door naast de naam higgsdeeltje ook alternatieve naamgevingen te gebruiken, zoals het BEH-deeltje (Brout-Englert-Higgs), of sms-deeltje (standard model scalar).

Dit jaar kreeg Englert alsnog de erkenning die hij verdiende, toe hij en Peter Higgs een Nobelprijs toegekend kregen voor hun werk aan het higgsdeeltje (Brout overleed in 2011). Of daarmee de wrange smaak van het higgsonderzoek is verdwenen bij Englert, komen we echter niet te weten. Stroeykens schreef zijn boek al vóór de toekenning van de Nobelprijs, die afgelopen oktober plaatsvond.

Niettemin is Gevonden! een toegankelijk, fijn geschreven boek dat zich met zijn unieke invalshoek onderscheidt van andere boeken en verhalen over het higgsdeeltje.

• Gevonden! Hoe het higgsdeeltje onze wereld veranderde