Reputatie rechtgezet

Paleontoloog Steve Brusatte schreef een meeslepend boek over hoe dinosauriërs 150 miljoen jaar lang op aarde de lakens uitdeelden.

titanosaurus
Zwaar, dom en log? Dat geldt zeker niet voor elke dino. Beeld: Shutterstock

Boem. Boem. Boem. De aarde schudt wanneer de vervaarlijke poten van een 50-tonner op de grond knallen. Welkom in het late Krijt, de periode waarin de titanosaurus, het zwaarste landdier aller tijden, zijn onwaarschijnlijk massieve lichaam over de aarde torste.

Dit dier, dat meer woog dan een Boeiing 737, is slechts één van de vele dinosauriërs in het boek De opkomst en ondergang van de dinosaurus. Maar het is er wel eentje die rijp lijkt voor de grootste cognitieve valkuil als het om deze dieren gaat: het idee dat dinosauriërs zware, logge dommeriken waren die hulpeloos rondsjokten in afwachting van hun onvermijdelijke uitsterven.

Evolutionaire misbaksels

Op de basisschool had Steve Brusatte nog geleerd dat dinosauriërs ‘evolutionaire misbaksels’ waren, ‘een dood spoor in de geschiedenis van het leven’. Dat beeld zet Brusatte met overtuiging recht in een boek dat tot de nok toe gevuld is met boeiende feiten, persoonlijke anekdotes, grote wetenschappelijke mysteries en veel, heel veel dinosauriërs. Hij beschrijft zo overtuigend hoe paleontologen de resten van deze majestueuze beesten uit de grond pulken, dat je na afloop verbaasd bent dat je geen klei onder je vingernagels aantreft.

Zelfs als je niet zo van dinosauriërs houdt (kan dat?), sleept Brusatte je rücksichtslos mee in zijn aanstekelijke slipstream. ‘Op dit ogenblik wordt gemiddeld elke week ergens ter wereld (…) een nieuw soort dinosauriër ontdekt’, schrijft hij. ‘Laat dat even goed doordringen: elke… week… een nieuwe dinosaurussoort.’

Megarampen

De opkomst en ondergang van de dinosaurus
 Steve Brusatte
Ambo | Anthos
€ 22,99

Dinosauriërs trotseerden een onwaarschijnlijke opstapeling van megarampen. Ze doorstonden het openscheuren van het continent, talloze gewelddadige vulkaanuitbarstingen, ruige klimaatwisselingen en immense natuurbranden; stuk voor stuk zaken die hun rivalen de kop kostten. ‘Een mysterie waarvan ik bijna letterlijk ’s nachts wakker lig’, schrijft Brusatte.

Met dat soort overpeinzingen plaatst Brusatte je bovendien ineens in de voorhoede van de moderne paleontologie. Hij laat je als lezer meepiekeren over oermysteriën waar niemand nog antwoord op weet.

De opkomst en ondergang van de dinosaurus blijkt een van de mooiste wetenschapsboeken van het jaar. Je moet echt een enorme dinohater zijn als Brusatte je niet kan fascineren voor de imposante wezens die hier 150 miljoen jaar lang de dienst uitmaakten.

George van Hal

George van Hal is wetenschapsredacteur bij de Volkskrant en was tot september 2018 coördinerend redacteur bij New Scientist. George studeerde sterrenkunde, is zelfverklaard sciencefiction- en filmfanaat, en schreef daarover het boek Robots, aliens en popcorn. George zit op Google+ en Twitter. Meer informatie over George en zijn artikelen is te vinden op zijn website.

• Rob

Fascineren kunnen dino natuurlijk wel als je van Hollywood fantasie houdt maar een bewijs dat ze echt bestaan hebben is er helaas niet.

• Edgar

En die gevonden botten dan?

• Tanja

Zoiets stoms heb ik nog niet gelezen
      Holywoodfilms

• Mier

Rob, Onder welke steen heb jij gelegen. Hoeveel bewijzen heb je nodig….

• Daan

Bewijs dat ze ooit hadden bestaan is er niet? Jawel. Er is bewijs, want er werden wereldwijd genoeg botten opgegraven van prehistorische wezens.. Het is kinderachtig om dat te ontkennen. Wij weten eigenlijk helemaal niks over het verleden. Wij denken dat wij de enigen en de zuiversten zijn.

• Rob

Uit onderzoek blijkt dat 99% van wat wij kennen als dino uit de duim gezogen is, en die 1%….

• Henk

Een filmpje van degenen die geloven dat de aarde plat is. Niet erg overtuigend.

• Henk

Verder zijn er al veel eerder fossielen gevonden. Overblijfselen werden al zo’n 70 jaar vóór Darwin met de Beagle op reis ging in de Sint Pietersberg gevonden.
      Als je verder geloof hecht aan zo’n filmpje, dat bol staat van insinuaties, complottheorieën, pogingen om een gelijk te krijgen door anderen belachelijk te maken, dan zou ik je aanraden alles nog uit een andere hoek te bekijken. Er is heel wat meer dan de bedenkelijke bron die je hier aanhaald.

Aanhaalt (excuses)

• Rob

@Henk, geloven is niet zo wetenschappelijk, he?
    Zelf de inhoud van deze video op zijn merites bekijken en checken via verschillende andere bronnen wel. Ga bijvoorbeeld eens vragen bij Naturalis in Leiden of die T-Rex een echt skelet is of dat het rechtstreeks uit een 3D printer komt.

Overigens, de aarde is geen draaiende bol! Kun je ook eenvoudig zelf ontdekken door empirisch onderzoek te doen.

• Marcus Antonius

Beste mensen,

Niet te veel aandacht besteden aan Rob. Hij is óf een trol óf een cognitief verwarde jongen (die YouTube ziekelijk aanbidt als een God, wat zijn opmerking “checken via verschillende andere bronnen” extreem hypocriet maakt).

• NicoW

@Marcus: die Rob lijkt me een goed voorbeeld van een grote groep Ontkenners, die meer vertrouwen op angst en verwarring, dan op kennis en wetenschappelijke methodes. Hier ligt echt een taak voor het onderwijs, om deze figuren weerbaarder te maken. Zo’n Rob kun je van alles wijsmaken en wel zoveel, dat hij de dood kiest. Daar zijn genoeg voorbeelden van.

• Frank

Beste Rob, binnenkort beginnen de uitzendingen van de Fabeltjeskrant weer. Nu met computeranimatie in plaats van echte poppen. Dus de vraag is nu: heeft meneer de uil echt bestaan? En hoe zit het met Kermit en Miss Piggy? Dus denk erom:
    Oogjes dicht en vooral snaveltje toe. Welterusten.

• Rob

@NicoW, gaat alles wel goed met jou?

Wetenschappelijke methode.
    Je bedoelt dat het pas wetenschappelijk is als het bewijsbaar, aantoonbaar, testbaar en herhaalbaar is? Ja, daar ben ik een groot voorstander van!
    Ik ben bang dat de gemiddelde lezer de meeste berichten op deze site kritiekloos tot zich neemt en voor zoete koek slikt.
    Een ware taak voor het onderwijs zou zijn om kinderen en studenten te stimuleren zelfstandig en kritisch te leren nadenken i.p.v. het klakkeloos na-papegaaien wat de meester roept!

• Jan

Wat zijn we weer eens lekker aan het keuvelen over een oud onderwerp waar we toch niet uitkomen, maar de skeletten spreken voor zich, verwonder je alleen maar!

• Prof. Baltasar

Er zijn geen complete skeletten, Jan. Nooit gevonden ook. Slechts bot fragmenten, een tand, gefossiliseerd en onbewijsbaar dat het werkelijk ooit aan een ‘dinosauriër’ toebehoord Aen de hand daarvan worden deze figuren gereconstrueerd. In de musea staan slechts afgietsels, plastic casts doch kunstzinnig gemodelleerd. Wie dit niet gelooft doet er goed aan navraag te doen in het museum.