Zwaartekrachtsgolven ontstonden mogelijk uit kosmische stoeipartij

De zwarte gaten die de voor het eerst gemeten zwaartekrachtsgolven veroorzaakten, zijn wellicht weggeslingerd uit een stoeipartij van kosmische proporties.

Kosmische stoeipartij in het midden van een bolvormige sterrenhoop. Afbeelding: NASA, The Hubble Heritage Team, STScI, AURA
Kosmische stoeipartij in het midden van een bolvormige sterrenhoop.
Afbeelding: NASA, The Hubble Heritage Team, STScI, AURA

Zwaartekrachtsgolven zijn rimpelingen in het universum. Ze worden veroorzaakt door bewegingen van enorme objecten zoals zwarte gaten. In februari maakte het Ligo-team bekend voor het eerst zwaartekrachtsgolven te hebben gedetecteerd. Het signaal dat GW150914 wordt genoemd, suggereert dat twee zwarte gaten spiraalsgewijs met elkaar zijn versmolten. Dit gebeurde 1,3 miljard lichtjaar bij ons vandaan.

Simulatie

Je zou verwachten dat samensmeltende zwarte gaten uit dubbelsterren zijn ontstaan. Zwarte gaten ontstaan immers wanneer sterren door hun eigen gewicht instorten en dubbelsterren komen in het universum regelmatig voor. Dubbelsterren bevinden zich echter doorgaans niet dicht genoeg bij elkaar om later als zwarte gaten automatisch met elkaar te versmelten.

Onderzoekers denken dat gepaarde zwarte gaten in plaats daarvan kunnen ontstaan in bolvormige sterrenhopen. Carl Rodriguez van de Northwestern University in Evanston en zijn collega’s hebben nu gesimuleerd hoe het dubbele zwarte gat dat werd opgepikt door Ligo kan zijn ontstaan.

Stoeipartij

Technicians working at the semiconductor tracker for ATLAS, one of the four enormous detectors for the Large Hadron Collider at File name: nikhef_01_s_k.jpg Owner: Kees Huyser/Nikkhef
Bezoek Nikhef met New Scientist! Een unieke dag met toponderzoekers Stan Bentvelsen en Jo van den Brand. Bestel nu je tickets!

Dichte bolvormige sterrenhopen maken honderden of zelfs duizenden zwarte gaten. De zwaarste zwarte gaten trekken met enkele tientallen naar het midden. Daar razen ze rond, vormen ze paren en wisselen ze van partner tot uiteindelijk enkele zwarte gaten uit de chaos worden gegooid. Het proces herhaalt zich dan. ‘Wanneer ze elkaar eruit schoppen, beginnen de zwaarste zwarte gaten een nieuwe stoeipartij’, zegt Rodriguez.

De uitgeworpen zwarte gaten zitten zo dicht op elkaar dat ze op een dag kunnen botsen en zwaartekrachtsgolven kunnen veroorzaken, zegt Fredric Rasio van de Northwestern University.

Om erachter te komen hoe de zwarte gaten ontstonden die GW150914 veroorzaakten, simuleerde het team de evolutie van 48 bolvormige sterrenhopen. Deze sterrenhopen begonnen allemaal met ongeveer een miljoen sterren. Na 10 miljoen jaar vormden ze tussen 1500 en 3000 zwarte gaten. Hiervan vormden 262 zwarte gaten een dubbel zwart gat met vergelijkbare massa als het dubbele zwart gat dat het signaal GW150914 veroorzaakte. Slechts veertien hiervan waren uitgestoten op het juiste moment om hun samensmelten overeen te laten komen met de samensmelting die het signaal GW150914 veroorzaakte.

Drie zwarte gaten

Leestip: Einsteins gelijk. Een abc van zwaartekrachtgolven. Govert Schilling €7,95 Bestel in onze webshop

Geen van deze veertien was ontstaan uit een dubbelster. In plaats daarvan ontstond het grootste deel hiervan door een dubbel zwart gat dat een enkel zwart gat tegenkwam, of door twee dubbele zwarte gaten die samenkwamen. Eén keer kwam het voor dat drie enkele zwarte gaten samensmolten.

De resultaten suggereren dat de oorsprong van GW150914 in een sterrenhoop ligt, maar vormen geen volledig bewijs. De simulaties sluiten niet uit dat een eenzaam sterrenpaar de zwarte gaten creëerde die zorgden voor GW150914, zegt Ligo-teamlid B.S. Sathyaprakash van de Cardiff University. ‘We hebben veel meer data nodig voordat we weten via welke weg de meeste dubbele zwarte gaten ontstaan’, zegt hij. ‘Eigenlijk zouden beide scenario’s kunnen werken.’

Draaiing

Een manier om onderscheid te maken tussen de twee modellen is kijken naar de draaiing van de zwarte gaten. Dubbele gaten die worden gevormd in sterrenhopen hebben een andere draaiing dan gaten die samen evolueerden.

Helaas kon het Ligo-team de draaiing van de zwarte gaten van GW150914 niet detecteren. Toekomstige signalen kunnen later een beter beeld geven. ‘Als je dit verschil kunt opmaken uit een zwaartekrachtgolf, heb je een sterke aanwijzing’, zegt Rasio.

• Saba Amedeo

Wetenschap blunder

Amedeo Saba

12 mei

aan redactie

Geen Zwaartekracht-golven maar Vulkaangolven

Mandag 14 – 9 – 2015 rond 09: 50: 45 uur zijn Zwaartekracht-golven gedetecteerde.
    Melden op 11 – 2 – 2016 wetenschappers van LIGO op een persconferentie in Washington DC.
    De golven zijn veroorzaakt door twee zwarte gaten die 1,3 miljard lichtjaar geleden samensmolten.

Maandag 14-9-2015 om 09: 49 Japanse tijd is de Aso vulkaan uitgebarsten bij de eiland kyushu. Aso is een van de grootste vulkaan op Aarde met een hoogte van 1592 meter boven zeeniveau. Aso heeft één van de grootste kraters ter wereld. De grootste uitbarsting was op 9: 48 en 9: 49 zie film van de uitbarsting op internet.

Waarom hebben de wetenschappers 5 maanden gewacht om dit nieuws te vertellen? En waarom hebben gezwegen over de uitbarsting van de Aso vulkaan die op dezelfde dag en tijd uitbarstte en die juist in de achtertuin van de VS ligt? Waren ze soms bang dat de mensen een link kunnen maken met de Aso vulkaan en hopen dat ze de uitbarsting vergeten waren. Of was een vulkaanuitbarsting niet zo een belangrijk nieuws voor de wetenschappers.

Wat zou de nieuwswaarde zijn door te zeggen dat de signalen afkomstige waren van de Aso vulkaan, niets. Iedere wetenschapper was aan het wachten en wilde horen dat de signalen van zwaartekracht-golven komen dus waarom niet gewoon zeggen wat de mensen wilden horen en dat het zwaartekracht-golven waren. Zo kunnen de wetenschappers een Nobelprijs in de wacht slepen en gewoon doen alsof Einstein weer gelijk heeft. Als het niet zo is kunnen ze altijd daarna zeggen dat het een vergissing was, geen probleem.

Ik weet door mijn theorie dat de zwaartekracht theorie van Einstein fout is en daarom heb ik op internet het nieuws van 14-9-15 bekijk en ik heb de uitbarsting van de Aso vulkaan ontdekt. Dag en minuten kloppen, de tijdverschil niet waarom, hebben de wetenschappers de huurtijd van de zwaartekrachtgolven verandert? Twee zo grote gebeurtenis op hetzelfde dag en tijd, het kan niet. Van de vulkaan zijn wij 100% zeker, niet van de zwaartekrachtgolven.
    Op Aarde hebben wij 24 tijdzonen en iedere tijdzone is 1 uur dus een land kan voor of achter met de tijd zijn tegenover een andere land. Maar wat verandert door de tijdzonen. Alleen de uren en soms de dag maar niet de minuten en seconden die blijven overal hetzelfde (zie de wereldklok op internet) Maar golven kan je niet tegenhouden door de tijdzonen die door de mensen zelfs zijn bedacht. Alleen de tijdverschil (tijdzonen) kloppen niet omdat de wetenschappers de huurtijd hebben verandert volgens mij. Wanneer wij kijken naar de minuten, zien wij dat de grootste uitbarsting van de Aso vulkaan op 14-9-15 om 09 uur en 48-49 minuten is gebeurd en de zwaartekracht-golven zijn gedetecteerd op dezelfde dag 14-9-15 om 09 uur en 50 minuten. Hoeveel kans zijn hier dat de zwaartekracht-golven en de vulkaan-golven op hetzelfde dag en minuten bij LIGO gedetecteerde kunnen worden, 1 op een miljard. Het is geen toeval en ik moet geen tekening maken dat hier over vulkaan golven gaat en niet over zwaartekracht-golven. De geluidgolf was zo duidelijk dat geen spraak kan zijn van golven die afkomstige zijn van 1,3 miljarden lichtjaren afstand. Bij de uitbarsting van de vulkaan Krakatau in Indonesië in 1883 waren de geluidsgolven zo krachtig dat ze 7 maal de wereld rond gingen. De Aso uitbarsting was niet zo krachtig maar ik denk krachtig genoeg om de 9 en 12.000 kilometers te kunnen overbruggen tot de pas vernieuwen LIGO detectoren. Krakatau is 7 maal de wereld rond gegaan maar dan zijn de geluidgolven gestopt, maar vanuit 1,3 miljard lichtjaren afstand horen de wetenschappers nog geluidgolven??????.

Wetenschappers weten nog niet wat zwarte gaten zijn, laat staan zwaartekracht-golven. Ze hebben alleen vermoedens dat in het midden van de sterrenstelsels zwarte gaten aanwezig zijn en iedere wetenschapper fantaseer daarmee graag. In de ruimte weet ik door mijn theorie dat er geen gaten kunnen bestaan of ontstaan, omdat stèren, planeten en alle hemellichamen in een gewichtsloze toestand verkeren dus hebben ze geen gewicht maar wel een kracht, de kernkracht. De kernkracht is de enige kracht in het Universum. De zwaartekracht (gewicht) is alleen een eigenschap die de materie krijgt door de kernkracht en de atmosfeer. Zoals mijn universele theorie zegt, iedere soort materie en energie heeft en werkt met kernkracht. Kernkracht bestaat uit een sterke kernkracht (binnen de atoom en de atmosfeer) en een zwakke kernkracht (buiten de atoom en de atmosfeer) en werkt met magnetische kracht in de vorm van aantrekkingskracht zoals mijn theorie en die van Newton zegt en dat is de enige algemeen kracht die aanwezig is in het universum, zie bewijs op mijn boek en film “De Universele Theorie”. De kernkracht trekt de materie van alle kanten naar de kern toe (naar het midden) en daarom kunnen er onmogelijk gaten ontstaan. Zie je gaten op sterren, planeten, manen of kometen nummer op, nee daar zijn geen gaten, in een gewichtloze toestand kunnen door de kernkracht geen gaten ontstaan, het is gewoon een flauwe grap van Einstein en iedereen is ingelopen met beide voeten door gebrek aan kennis. Het is gewone een samengeklonterd zwarte massa bol van resten van dode stèren. In het midden van een sterrenstelsel zijn allemaal oude sterren aanwezig die aan het einde van zijn leven staan en die worden in de kern van de sterrenstelsel opgerold als een suikerspin door de zwaarte massa en geen zwart gat. Door de draaibeweging van de zwaarte massa ontsnappen resten van gloeiende materie en vlammen naar onder en naar boven. Daarom ontstaan en zien wij de twee licht fonteinen die uit het midden van de sterrenstelsel komen en niet de fabel die Einstein heeft verteld dat geen licht ontsnapt in een zwart gat, nee het is geen zwart gat maar gewoon zwarte massa het is een opruimingsproces, een sterren- kerkhof.

Wat zijn golf-bewegingen: In de kwantum-mechanica bestaat licht uit deeltjes en golven volgens de wetenschappers, fout. Er bestaan alleen deeltjes die in golven bewegen en interferenties vormen. Een interferentie is een klein of grote afstand die de soorten vormen om de verschillenden elementen of soorten te onderscheiden binnen hetzelfde soort maar iedere met een andere eigenschap.

Iedere soort die beweeg of werkt, beweegt in golven of werkt en vormt interferenties. Ook onze organen werken allemaal met golf-beweging zoals onze slokdarm en onze darmen, we noemen dat peristaltische bewegingen maar zijn golf-bewegingen of het hart (zie de golven van een elektrocardiogram), longen, ademhaling (in en uitadem) enz. Of vormt interferenties (klein of grote afstanden) zoals de afstand, scheiding tussen de vingers en tussen de tenen, anders waren die samen geplakt, ook bij lopen maak wij een golf-beweging of bij schreven en rekenen doen wij een spatie tussen de worden en de nummers dat zijn ook interferenties (afstanden) die nodig zijn. De banen van elektronen of van planeten en manen, de ringen van Saturnus, de Newton-ringen enz. allemaal worden ze van elkaar gescheiden door interferenties, afstanden tussen een soort en een andere soort geen ene soort is hetzelfde. Dus alle soorten en krachten die bewegen, bewegen viagolven of vormen interferenties (afstanden) maar golven hebben niets te maken met zwaartekracht die volgens Einstein door de kromming in de ruimte-tijd ontstaat door de gewicht van stèren en planeten.

Golven ontstaan door de kracht van de soorten zelfs of worden beïnvloed door andere natuurlijk elementen. Op zee ontstaan golven niet door de water maar door de kracht van de wind die de water bijenvloed. Licht-golven ontstaan door de zon of radiogolven door de radio, maar golven zijn eigenschappen van de werking van de soorten zelfs en niet dat de ruimte krimp, het zijn de golf zelfs die veranderen volgens de kracht van de soort zelf of door de omgeving. De energie, die in iedere soort aanwezig is of ontstaat, is nooit constant en daarom ontstaat de energie in golven (pakketten). Golven verschillen van soort tot soort omdat in het universum geen een soort is hetzelfde ook niet bij een ontploffing of bij mensen.

Daarom ontstaat hier ook het verschil tussen de twee golven bij de LIGO detectoren, ook als die uit het zelfde bron komen zijn niet hetzelfde en niet omdat de ruimte-tijd krimpt. Bij een elektrocardiogram bijvoorbeeld de hart slaat, maar niet constant en daarom ontstaan golven van energie en deze golven en segmenten veranderen volgens de probleem aan jou hart of door inspanning. Dus de golven ontstaan door de werking van het hart zelfs en zeker niet door ruimte.

Als twee zwaarte gaten echt waren samengesmolten maar hier is niet het geval dan waren door de botsing zwaartegatengolven ontstaan en geen zwaartekracht-golven. Maar hier is een grote fout gemaakt, bewust of onbewust? Het is hier absoluut geen spraak van zwaartekracht-golven maar van golven die ontstaan zijn door de uitbarsting van de vulkaan Aso dus het zijn VULKAAN-GOLVEN.

Ik feliciteer wel de wetenschappers voor de nauwkeurigheid in de analyse en onderzoek over de nog fictieve en onbekend zwaartekracht-golven. 1,3 miljard lichtjaar afstand, 29 en 36 keer zo zwaar als de zon, 3 zonnemassa’s verloren, draaiden net voor de samensmelting 75 keer per seconde om elkaar heen, daarna is een zwart gat ontstaan met een massa van 62 zonnen. Het totale proces duurde slechts 0,2 seconden, die waren garantie zeker daarbij het kan niet anders. Van helderziendheid gesproken waaaaaoooooooo!!!!!!!!!!!!!

Wil jullie deze artikel uitbrengen, laat mij iets wetten.

Saba Amedeo

Uitvinder, Filosoof, Natuurwetenschapper.

Auteur van het boek en film “De Universele Theorie”

Te. 0478761406

• M. Prins

Van een ‘wetenschapper’ zoals meneer Amedeo zou je toch verwachten dat ie weet dat er wel wat meer dan 24 tijdzones zijn, die onderling niet allemaal een geheel aantal uren verschillen…

Kunnen we Dan Visser
    en Saba Amedeo
    niet met elkaar in contact brengen?

Misschien hebben we hier op New Scientist wel de eer om de nieuwe Einstein en Bohr (anders op z’n minst de nieuwe Peppi en Kokkie) bij elkaar gebracht te hebben.