Eindhoven (NL) – Een onafhankelijk bestuurbare bus zal in 2003 de eerste testrit over een met magneten uitgerust wegdek maken.


Een nieuw elektronisch geleidingssysteem ontworpen door ir Dirk de Bruin aan de Technische Universiteit in Eindhoven maakt het futuristische beeld van een zelfsturend voertuig werkelijkheid. Een bus uitgerust met het systeem zal als experiment in 2003 gaan rijden in Eindhoven. De ‘bestuurder’ regelt alleen de snelheid van de bus en grijpt in bij storingen of onvoorziene situaties.
De experimentele bustram oriënteert zich op magneten die om de vier meter in het wegdek zijn ingebouwd. Aan boord van het voertuig registreren magneetsensoren het magneetveld. Op deze manier bepalen de sensoren de afstand tussen de magneten en de bus. Volgens een vooraf geprogrammeerd traject volgt de bus het juiste spoor van magneten. Hij stuurt zichzelf door bochten en doet de halten aan op commando van de bestuurder.
De bus combineert de voordelen van een stadsbus en een railvoertuig Hij is relatief goedkoop en flexibel als een bus en zo snel, zuinig en schoon als een tram. Een aparte rijstrook voorkomt dat de bus in opstoppingen terechtkomt en biedt daarbij extra veiligheid. De nieuwe, extra lange bus van vierentwintig meter biedt aan tweehonderd passagiers een plek. Hij gaat rijden tussen Eindhoven en Veldhoven.

Ellen Althuizen