Structuren die zichzelf uit kleinere moleculen opbouwen, kunnen uiteenlopende vormen aannemen. Bovendien kunnen wetenschappers de uiteindelijke vorm van de bouwsels manipuleren. Dat nieuwe inzicht maakt het gemakkelijker om materialen te maken met bijzondere eigenschappen, zoals een zelfherstellend vermogen.

‘Tot nu toe dachten we dat moleculen die zichzelf tot grotere structuren rangschikken, altijd dezelfde eindvorm aannemen’, stelt Peter Korevaar, promovendus aan het Institute for Complex Molecular Systems van de Technische Universiteit Eindhoven. ‘Wij onderzochten kleine moleculen die zichzelf in de vorm van een wenteltrap kunnen opstapelen. Toen we de chemische omgeving veranderden, ontstonden tot onze verbazing zowel links- als rechtsdraaiende wenteltrappen.’ Over die vinding publiceerden Korenvaar en zijn collega’s afgelopen week in Nature.

In de natuur komen veel moleculen voor die zichzelf rangschikken, bijvoorbeeld in het celmembraan. ‘Wij proberen de natuur beter te begrijpen, zodat we die structuren ook zelf kunnen maken’, zegt Korevaar desgevraagd. ‘Want die structuren hebben interessante eigenschappen waarmee we materialen bijvoorbeeld zelfherstellend kunnen maken.’