Als je jezelf dan toch moet bezeren, doe het dan ‘s ochtends vroeg. Wonden zoals sneeën of brandwonden genezen tot 60 procent sneller als je ze overdag oploopt, dan wanneer je je ’s nachts verwondt. Dit concluderen Engelse onderzoekers in een artikel dat verscheen in Science Translational Medicine.

verwonde knie
Als je overdag een schaafwond oploopt, genees je sneller dan als dat ‘s nachts gebeurt.
Bron: Pixabay, saulhm

Experimenten met muizen en gekweekte huidcellen van zowel mensen als muizen toonden aan dat verwondingen sneller genezen als het volgens de biologische klok in de cellen dag is. De onderzoekers vonden ditzelfde patroon in de gegevens van 118 brandwondpatiënten in Engeland en Wales.

De oorzaak van het verschil bij de genezing is dat huidcellen overdag sneller naar de plaats van de verwonding bewogen om de wond te herstellen dan ’s nachts. ‘De efficiëntie van het eiwit dat voor deze beweging zorgt, wordt aangestuurd door de biologische klok. Daarom hadden we dit gedrag wel verwacht’, mailt Ned Hoyle van het MRC Laboratory of Molecular Biology in Engeland. ‘Maar we hadden niet verwacht dat het verschil tussen dag en nacht zo groot zou zijn.’