Sommige sterrenstelsels veranderen plots van een kraamkamer in een bejaardentehuis. Astronomen geven de schuld aan winden latende zwarte gaten.

Superzware zwarte gaten in sommige sterrenstelsels produceren interstellaire winden. Die warmen het stelsel waardoor gasdeeltjes niet meer samenklonteren tot nieuwe sterren. Afbeelding: NASA

Een internationaal team van astronomen heeft ontdekt waardoor bepaalde sterrenstelsels geen nieuwe sterren meer produceren. Superzware zwarte gaten midden in deze stelsels blijken vaak de boosdoener. Die produceren interstellaire winden die de stelsels dusdanig opwarmen dat stervorming onmogelijk wordt. Het resultaat is gepubliceerd in Nature.

Galactische opwarming

Sommige sterrenstelsels veranderen plotseling van een levendige plek waar voortdurend nieuwe sterren worden geboren, in een stil gebied met enkel oude, roodgekleurde sterren. Astronomen wisten al dat het stoppen van de stervorming veroorzaakt wordt doordat het gas in het stelsel wordt opgewarmd. Daardoor kunnen deeltjes in het gas niet langer condenseren en samenklonteren tot sterren. De oorzaak van deze ‘galactische opwarming’ was tot dusver onbekend.