Wetenschappers pleiten voor de oprichting van een kluis voor microben. Volgens een voorstel dat deze week verschijnt in vakblad Science is zo’n archief vol micro-organismen noodzakelijk om de gezondheid van de mens op de lange termijn te garanderen. Het idee is dat we in de toekomst goedaardige microben, die dan ‘in het wild’ zijn verdwenen, uit de kluis kunnen halen om ze te herintroduceren in het ecosysteem.

microben
Goedaardige microben zouden een veilig onderkomen vinden in de kluis.
Bron: Pixabay

De onderzoekers willen het voortbestaan van goedaardige micro-organismen garanderen door ze voor de lange termijn op te slaan. De wereldwijde microbiota heeft het namelijk zwaar te verduren. Met name de diversiteit neemt razendsnel af. Dat is onder andere te wijten aan het wijdverbreide gebruik van antibiotica en bacterievrij voedsel.

De onderzoekers stellen voor de goedaardige microben te ‘oogsten’ in bevolkingsgroepen die niet veelvuldig in aanraking komen met zulke microbendoders. Met name bevolkingsgroepen in Zuid-Amerika en Afrika komen hiervoor in aanmerking. De onderzoekers wijzen erop dat de darmflora van een Amerikaan maar half zo divers is als die van een inwoner van een geïsoleerd dorp in het Amazonegebied.