‘We moeten ons ervan bewust zijn dat we in een revolutionaire tijd leven’

Robbert Dijkgraaf leidt kijkers van het nieuwe VPRO-programma The Mind of the Universe door de wereld van de wetenschap.

Robbert Dijkgraaf in 2016. Foto: Bob Bronshoff
Robbert Dijkgraaf: ‘Wetenschappers delen een enorme passie voor details.’ Foto: Bob Bronshoff

Wat is het idee achter The Mind of Universe?
‘Enerzijds wilden we een blik op de toekomst werpen en anderzijds een soort groepsportret van de wetenschap maken. We hebben gekeken naar drijfveer en karaktereigenschappen van wetenschappers en daar hebben we archetypes van gemaakt. Er zijn tien afleveringen en in elke aflevering zie je een ander type. De Schepper wil leven maken, terwijl de Speler de wetenschap en het onderzoek vooral leuk vindt. De Dromer droomt van een betere wereld en zo is elke aflevering anders. In de laatste aflevering, de Verbinder, kijken we over de grenzen van de vakgebieden heen.’

Waarom is het zo belangrijk om over grenzen van vakgebied heen te kijken?
‘Je ziet dat vakgebieden steeds meer naar elkaar toegroeien. Dat geldt voor technologie en genetische manipulatie, maar ook voor de rol van de computer en kunstmatige intelligentie. Dat schept veel nieuwe mogelijkheden voor de toekomst en werpt ook nieuwe vragen op als ‘waar gaan we heen?’ en ‘wat willen we precies ontdekken?”

Maken die nieuwe mogelijkheden u bang?
‘Bang is niet de juiste term, ik vind het meer spannend, alsof je opeens in een stroomversnelling zit. Je voelt het tempo en de adrenaline, maar dan ben je ook benieuwd naar wat er daarna gaat komen. Dat vind ik interessant. We moeten ons ervan bewust zijn dat er van alles gaande is en dat we in een revolutionaire tijd leven. Vroeger las je pas over een ontdekking als hij al lang gedaan was of over een deeltje dat al gevonden was. Nu kun je de wetenschap veel meer op de voet volgen.’

U hebt met de allerbeste wetenschappers ter wereld gesproken. Welke overeenkomsten zag u?
‘Allemaal hebben ze enorme passie voor de details. Qua leeftijd, culturele achtergrond, en de fase van hun carrière, verschillen ze enorm van elkaar. Maar allemaal hadden ze een focus op inhoud en een passie voor het najagen. ‘Ik wil het weten en wel nu’, hoor ik ze allemaal zeggen.’


Hoe doet de Nederlandse wetenschap het mondiaal gezien?

Hans Clevers in The Mind of the Universe
Geneticus Hans Clevers is een van de twee Nederlandse wetenschappers in The Mind of the Universe

‘Twee van de dertig wetenschappers die we gesproken hebben, zijn Nederlands: Hans Clevers en Ron Fouchier. Dat geeft goed de rol van ons land aan. Wetenschappelijk gezien staan we in de top tien en dat is een mooi resultaat. Nederlanders maken ongeveer 0,3 procent deel uit van de wereldbevolking, maar we hebben 3 procent van de citaties. Dat is prima. Daarnaast hebben we een aantal absolute toppers. Hans Clevers behoort tot de wereldtop en dat geldt ook voor Leo Kouwenhoven. En niet voor niets hebben mensen als Ben Feringa en Gerard ‘t Hooft de Nobelprijs gewonnen.’


Al het research- en filmmateriaal van The Mind of the Universe wordt vrij beschikbaar voor iedereen die het wil verrijken en gebruiken. Waar hoopt u op?

‘Ik zou het mooi vinden als een scholier een werkstuk gaat maken en een fragment gebruikt om zijn punt duidelijker te maken. Nog leuker zou ik het vinden als New Scientist ons materiaal gaat gebruiken bijvoorbeeld als introductie op een dossier of voor een special.’

The Mind of the Universe, vanaf 7 mei op NPO 2, 10 afleveringen (elke zondag om 21.05)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief.

5 Reacties

  • Ramos

    | Beantwoorden

    Ik kijk er nu al naar uit! Ik zit voor de Buis 7 Mei!

    Gr Ramon

  • JanCees van Beers

    | Beantwoorden

    Terwijl ik deze reactie plaats denk ik : Wat “Een Schitterend Initiatief” en komen beelden uit 1993 spontaan voorbij: “Een Schitterend Ongeluk” (Wim Kayzer), eveneens VPRO. Rupert Sheldrake vroeg zich toen af : “Revolutie of Dwaalspoor?” Deze vraagstelling lijkt nog steeds actueel en is misschien wel kenmerkend voor de ware wetenschapsbeoefening, “Question Permanente”. Evenals Ramon, ik kijk er naar uit!
    Groeten, JanCees.

  • Alice

    | Beantwoorden

    Allemaal mannen???

  • F. Sion

    | Beantwoorden

    Allemaal heel interessant, letterlijk, Wat ik altijd jammer vind is dat we maar voor lief nemen dat miljarden dieren per jaar opgeofferd worden voor de wetenschap. Inclusief in de deelgebieden die we, ironisch genoeg, ‘life sciences’noemen. De hoeveelheid pijn, wreedheid en dood is niet gering. Een enorme schande voor de wetenschap en dus de mensheid.

  • Otto Vrieskoop

    | Beantwoorden

    Wanneer vrouwen een werkelijke SENSATIONELE ontdekking doen, Alice, zijn mannen er als de KIPPEN bij die op eigen naam te zetten.
    Hoe Duitsers zichzelf de hemel in prijzen nadat ze ‘hun’ onderzoeksresultaten bij de lectrice voor Nederlands gejat hebben, bewijzen talloze artikelen op de homepage van de Philipps-Universität Marburg!
    Hier werd ik eerst van sexuele intimidatie beschuldigd door de taalkundigen (Germanistik) die afgunstig op de ontdekkingen door de Neerlandistiek de geneeskundigen inschakelden om voor de rechter te beweren dat ik (a) mezelf zou vermoorden, (b) anderen zou vermoorden en (c) paranoide psychotisch zou zijn. Bewijzen ontbreken en zelfs mijn advocate kreeg geen inzage in mijn aktes. Eis: opname in een gesloten inrichting met gedwongen hersenmedicatie! Een Duitse klokkenluider vond tijdens een proces van deze neurochirurgen mijn onderzoeksresultaten in een gerechtshof in Kassel. Ook deze mail werd door de rechters terzijde gelegd net als het protocol van mijn studenten:
    Betreff: “De nieuwe kleren van de keizer” – hier: Verdacht der sexuellen Belästigung
    Sehr geehrte Frau Dr. Riedel,
    Bezug nehmend auf die undatierte Durchschrift Ihres Schriftsatzes, der nebst Anlagen am 21. März 2014 beim Hessischen Verwaltungsgerichtshof eingegangen sein soll, bitte ich um Hinweis, warum Sie dem Verwaltungsgerichtshof den Ausdruck einer E-Mail von Frau Doctorandus Ans Schapendonk vorlegen, in der auf drei Seiten die Technik zur Lautverschiebung zur Erlangung transzendenten Bewusstseins thematisiert wird?
    Gibt es überhaupt einen Zusammenhang zum hiesigen Rechtsstreit? Möglicherweise ist es der Umstand, dass der mit beiden Vorgängen befasste Ombudsman in beiden Fällen keine Originaldaten hat sehen wollen, weil diese an der Universität in Marburg offensichtlich entbehrlich zu sein scheinen?
    Die betreffende Publikation* und die höchst interessanten Forschungsergebnisse von Frau Drs. Ans Schapendonk könnten in Zukunft tatsächlich im Zusammenhang mit der Frage, ob Marburger Mediziner und deren Dekan Helmut Schäfer ernstzunehmende Probleme im Umgang mit Forschungsdaten haben, weltweit diskutiert werden.
    Dipl.-Ing. Dr. rer. nat. Markus Kuehbacher
    Emkendorfstraße 34b
    22605 Hamburg
    Germany
    Research Gate (Berlijn) sloot mijn account en de Deutsche Nationalbibliotheken in Frankfurt en Leipzig inventariseren mijn boeken niet!
    Ondertussen ‘vangen’ de Duitsers geen miljoenen maar miljarden voor ‘hun’ onderzoek getuige dit bericht: DFG-Sonderforschungsbereich „Innere Grenzflächen“ um vier Jahre verlängert. Weitere 10,5 Millionen Euro für Marburger Physiker und Chemiker [… zie homepage]
    „Nach Einschätzung der Gutachter ist der Marburger SFB 1083 auf diesem Gebiet nicht nur international HERAUSRAGEND, sondern kann mit der Charakterisierung und theoretischen Modellierung von Festkörpergrenzflächen sogar ein ALLEINSTELLUNGSMERKMAL für sich beanspruchen“, sagt Bölker.
    Mijn reacties op eerdere uitzendingen van Mind in the Universe’ werden hier verwijderd. Ook de uitzending van 4 juni 2017 was tenenkrommend.
    Dijkgraaf besluit met de zin KEN U ZELF. Het ligt in de menselijke natuur dat we ‘bouwen’, waardoor we “ons zelf spiegelen in robots”, “machines die ons zullen overtreffen”, “onze nakomelingen”, aldus Dijkgraaf.
    Hij heeft er OPNIEUW geen SNARS van begrepen!
    Uit de helix VOLK > VOLKS (platvloers) > VOLKSTAAL helixt VOL (k) STAAL dat helixt in STALEN BOLLEBOZEN. Het christelijke motief van de SLANG verwijst afgezien van een SPIRAAL (een slang) ook naar de Engelse betekenis van ‘slang’: DIALECT. Want daarover gaat het bij de KLANKHELIX.
    In de uitzending ging het over de ZINTUIGEN, waarbij het vaak om horen, zien of ruiken gaat, maar zelden over PRATEN dat helixt in (p)READ (lezen) > LUISTER > ILLUSTRE of ILLUSTRATIES (beelden), want woorden worden van achteren langer (adjectio) en lossen van voren op (detraction). Uit VOL (k) STAAL helixt volgens de klankhelix STALEN BOLLEBOZEN alias robotten.
    Alles wat deze ‘wetenschappers’ (wetenschapstalenten) sinds 2013 menen ZELF ontdekt te hebben, is gebaseerd op de herontdekking van ons zintuig MADAM > (m)ADAM > ADEM > dts. ATEM / META > METAAL (staal, ijzer) > MENTAAL > MIJN TAAL dat helixt in UNIEK INSTRUMENT want de klankverschuiving (i.c. het dialect) kent een VAST, UNIVERSEEL GELDIG patroon dat door mij is herontdekt en beschreven. Hiermee kunnen we niet alleen de tijd als vierde dimensie ZICHTBAAR maken, maar ook problemen oplossen.
    Op basis hiervan doet Dijkgraaf alsof hij en kompaan Verlinde ZELF het ei van Columbus hebben ontdekt, terwijl hij slechts KOPIEERT en diegene (Schapendonk) die de ontdekking heeft gedaan en GEPUBLICEERD in de ban doet door niet te protesteren toen Marburgse professoren mij van sexuele intimidatie beschuldigde en rechters m.b.v. interne artsen (o.a. Bernd Gallhofer / Giessen) meenden te hebben bewezen dat ik zelfmoord zou plegen, anderen zou vermoorden en paranoide psychotisch zou zijn, terwijl een mail van een klokkenluider juist bewees dat het hier om verdoezeling en plagiaat gaat door falende wetenschappers.
    De mens is bezig zichzelf te gronde te richten, juist door het maken van ‘stalen bollebozen’ (robotten). Net zoals de door de klankhelix veroorzaakte RELIGIES de mens te gronde hebben gericht, sinds mensen niet de BOODSCHAP (naastenliefde) hebben begrepen van teksten als TORA > (t)ORAKEL (van Delpi > Delphi) > TUAS GLOS (tweede schrift, de Bijbel) > KORAN > QUA’RAN > KWADRANT (vierkanten alias RAAM > ROOM(se kerk)) juist omdat die OPGESCHREVEN werden en de misverstanden door INTERFERENTIE werden veroorzaakt.
    Geef mij EEN reden waarom een mens een ROBOT nodig heeft om hem te HELPEN terwijl dit ook de medemens kan doen? Waarom moeten wij een KOPIE, een REPLICA van ons mensen maken door een robot intelligentie, gevoel, geheugen of leervermogen te verschaffen? Waarom moeten robots met eigen ideeen en gedachten komen die ons zullen “overtreffen”?
    De menselijke tekortkoming ligt juist daarin dat wij mensen de NAASTENLIEFDE niet bedrijven waardoor sommige pseudo-wetenschappers menen dat wij robotten nodig hebben, die het menselijke nog meer uitdrijven.
    Men zou er beter aan doen mijn boeken te lezen, waaronder hoofdstukken over KERMISATTRACTIES want ook hier is behoorlijk wat gekopieerd. Dijkgraaf en co hebben er geen hout van begrepen. Het gaat natuurlijk ook om de botsautootjes, de suikerspin of het reuzenrad, maar de KAT > KUAT > KWART > KWANT (quantum mechanica) > KWINT > QUINTESSENCE ligt in de RUPS met het KWENTJE, het kwastje voor een GRATIS RITJE! Het ‘laatste overige deeltje’ dat helixt uit ‘het laatste oordeel’ is het onbekende deeltje dat CERN niet kan vinden, omdat het om de VLINDER gaat die de METAMORFOSE symboliseert, de RIDIGIT-theory, de DEVELOP > de DUVEL OP > de TEUFLISCHE SPITZE, de idioten die robots bouwen en denken dat ze SLIM zijn. Juist dit zijn de mensen die niet weten hoe het KAF van het KOREN te scheiden. Zij worden gewogen, maar zijn te licht bevonden. Dijkgraaf en co hebben de betekens van het zoet, het zuur, het zout en het bitter niet begrepen, omdat ze het pittig, het hartige en het scherpe hebben verwaarloosd alias de BAK ZEVEN > ZEVEN ACHT (> Siebenacht), de VERZEPING (8 x 7 = 56 > 5 + 6 = 11 en dit getal verdubbeld: de elfde van de elfde, dat helixt uit de HELFT van de HELFT op HOND > HONDERD (= 25% alias 5 x 5 – vijf vijfhuizen) > HUN DRIETJES (Vader, Zoon en de Heilige Geest alias HALLI GALLI zoals de Duitsers zeggen: compleet GESCH(r)IFT … En laat dat die kluns die na het zien van de kerk meent ‘het beloofde land’ te hebben gevonden maar eens bevestigen, want dat moleculen zonder uitzondering PLAATJES uitbeelden, heb ik al in 2013 uitvoerig beschreven, een IDEE waarop geen natuurwetenschapper ooit is gekomen! En daarom werden mijn publicaties van Research Gate verwijderd en worden mijn boeken VERDOEZELD.
    Uitgerekend nu in juni de UITSTORTING van de Heilige Geest, de ‘vurige tongen’ (Pinksteren) werd gevierd. Jammer dat het verstand van een Robbert Dijkgraaf niet in staat is gebleken de ware zin van de herontdekking van de klankhelix te vatten. Het is zijn HEBZUCHT, zijn LEEGHEID en IJDELHEID die hem in de weg zitten.
    De vraag waar de OERTAAL werd gesproken is hier van belang. Met de klankhelix is bewezen dat de grootste verwantschap met de oertaal op het Nederlands of precieser gezegd het VLAAMS (> (v)LAM Gods) betrekking heeft, waarin het LAM niet alleen naar de christelijke, maar ook naar de MOS-LIMSE (i.c. IS-LAM) verwijst, omdat het om koeherders, schapen- en geitenherders en MOSSELVANGERS ging. Hun voorouders stammen van een volk dat de Noordpool verliet toen hier de ijstijd begon. Van hieruit verspreidden zich diverse groepen over de hele wereld. Balgangadhar Tilak bevestigt in zijn boek “Die arktische Heimat in den Veden” dat deze Vedische geschriften afkomstig zijn van een zoekgeraakt Arisch ‘wit’ (blank) volk. Hij heeft teksten met elkaar vergeleken en kon bewijzen dat de voorouders van dit volk voor de komst van de ijstijd werd gewaarschuwd net als hun nakomelingen die na de komst van het ijs naar DOGGERSLAND (vgl. Doggersbank) in de Noordzee waren vertrokken, hier gewaarschuwd waren door de komst van een vloedgolf (i.c. de zondvloed). Wat is nu het nut van de universele klankhelix (Lauthelix, soundhelix)?Alleen in de Nederlandse taal wordt de consonant W nog volledig gerealiseerd. Er bestaan ten eerste niet slechts DRIE rijtjes (p, t, k), maar VIER (p, t, k en w) wat taalkundigen nooit is opgevallen, waardoor het opvallend stil rond inzake publicaties uit deze hoek (Nicoline van der Sijs, Marc van Oostendorp, Hans Bennis, Frans Hinskens, etc.). Zij hebben nooit begrepen dat de VADER van de Vergelijkende Taalwetenschappen, Goropius Becanus, met zijn opmerking van de rol van de consonant W een geheel RIJTJE bedoelde. De P helixt in V (f), in B en dan in M. De T helixt in Z (s), in D en dan in N. De K helixt niet vooraan (paard > Pferd) maar achteraan (ik > ich) via zachte g in harde g en dan in de Engels-Duitse-Franse g (give, geben, garcon), een bewijs dat deze talen UIT het Nederlands helixen. In dit rijtje hoort ook nog NG (magnus) die overgaat in NJ (spreek ‘manjus’). Het vierde rijtje van de W helixt via een hoorbare H (hem, haar, hun) in een hoorloze H waardoor je Vlamingen in plaats van HIJ gaat het ‘M gaat hoort zeggen als subject! Een verschijnsel dat zich in het Nederlandse herhaalt (vgl. HUN gaan). Deze hoorloze h is dus een ‘klinker’ met een ‘opstapje’ net als in Kanaän, geinteresseerd, coordinator of vacuum. Daar klinkers alfabetisch helixen – wat taalkundigen ook nooit is opgevallen waardoor ze een enorme blunder hebben gemaak – vgl. VORST > FÜRST – is het bewijs geleverd dat het Duits UIT het Nederlands helixt, waardoor niet de Duitse FRANKEN (fränkisch) naar Frankrijk (Germaine), maar de FRANKEN (Frankrijk) naar Duitsland (Germania) zijn vertrokken tijdens de volksverhuizingen. Hiermee wordt niet alleen de hele geschiedenis van Duitsland in twijfel getrokken, maar ook die van het huidige ISRAEL, want dit ‘Kanaän’ blijkt niet het echte te zijn, wat de naam zelf ook bewijst (IS-not-REAL). Uit woorden vallen stukjes weg die via de metathesis elders opduiken (vgl. VOLK > VOLKS > VOLKSTAAL > VOL (k) STAAL (alias IJZER (> Israel) > IJZERHOEK > ECKE > IKKE > OXIDE). Uit MADAM > (m)ADAM > ndl. ADEM (zuurstof, oxide) helixt het Duitse ATEM dat door permutatie (lees van achteren naar voren) META > METAAL (i.c. staal, ijzer) > MENTAAL > MIJN TAAL > UNIEK INSTRUMENT wordt. De overgang van ADEM (zuurstof, oxide) in METAAL, IJZER alias STAAL in TAAL hangt samen met de Engelse betekenis van ADEM alias BREATH dat in het ndl. weer naar BROOD verwijst. Bekende kustnamen zijn KAT (Katwijk, Katzand, Kattegat) > KATALYSATOR (rotas) die helixt in KODE > GODE(n) > GOD > GOTT, maar ook in KHOT > (k)HOND alias DOG (Doggersland, Doggersbank) dat door permutatie weer met GOD te maken heeft. Met dit vast, universeel geldig klankpatroon kunnen we het VERLOOP van de VOLKSVERHUIZINGEN nauwkeurig in kaart brengen. Dat de kosmopolieten (politici, wetenschappers, journalisten) hier voor terugdeinzen, heeft met politieke motieven te maken, want zouden ‘de’ joden terug moeten komen naar hun land van HERKOMST (Europa) zou de chaos complete zijn. Dus leeft men liever met een leugen ten koste van de Arabische volkeren. Die op hun beurt kunnen ‘de’ joden eruit gooien, maar dan moeten ze ook toegeven dat ‘de’ ARA-BIEREN (schuimkraag > GIST alias ‘hertshoornzout’ (rijzen > verrijzenis) oorspronkelijk ook uit Europa (i.c. mosselvangers > moslim (VLAAMS > (v)LAM (Gods ‘lam’, Is-‘lam’) kwamen. Namen als MOSKEE > MOSKOU verwijzen naar het Nederlandse MEISKE dat helixt uit MAT > MIJTER: een dubbele vijfhoek alias ‘vijfhuis’ alias VIJFSTER, waardoor het om een TIENKANT gaat. Woorden ontstaan uit GETALLEN, waardoor niet de micro-biologen maar de wiskundigen hun huiswerk moeten maken. Hier gaat het om de INTERFERENTIE, want een woord als WAN-ORDE helixt in EEN-ORDE(r), daar het Engelse ‘one’ (spreek ‘wan’) niet meer herkenbaar is, net zomin als de NUL, want ONE helixt in OHNE (zon > zonde > zonder (without > wit hout) > sonar > RESONANTIE, i.c. MORFISCHE RESONANTIE). Het WAN helixt echter uit TAN (tancode) > TUAN > (t)WAN > VAN > VAN DE (i.c. de elfde van de elfde dat helixt uit ‘de helft van de helft’ (25%) op HOND > HONDERD > HUN DRIETJES (i.c. Vader, Zoon (elkaars kopietjes) én de HEILIGE GEEST (i.c. antrachinon). Een ziel is onsterfelijk (gedenk te sterven > ge dénkt te sterven) en deel van een ‘god’ alias een ‘brood’, terwijl de geest ons moet helpen te ‘leren’, want de menselijke soort is dualistisch. Het getal TAN > TEN > TIEN > CIEN (honderd) > CHIEN alias HOND en DOG verandert van een 10 > 100, maar wat is met de volgende STAP (> STUIP > STUIVER (vgl. stuifmeel)) > 1000 (duizend > Tausend > TOWNSENDE alias het KWAAIE EIND alias de SPLITSING (develop > duvel op > duivelse top > teuflische Spitze) waarin het TAU naar de DIAMETER verwijst, een DUBBELE STRAAL (i.c. de radius)?Misschien hebben de lezers nu begrepen hoe de klankhelix werkt. Hoe TAAL de mens STUURT. Wij hebben een vrije wil, maar eigenlijk ook weer niet, want we hebben weliswaar de keuze tussen goed en slecht, maar kiezen we niet voor het GOEDE (i.c. naastenliefde) HAAK JE AF en moet je weer opnieuw beginnen (tantaluskwelling). Dat leren ons de gesch(r)iften, de MALLE WIJVEN, de ‘bakervrouwen’ (bakermat) die de Orfische Theologie schreven, waarop Becanus zich baseerde toen hij sprak van de consonant W. Deze VROEDVROUWEN ontleenden hun kennis aan de GORGONEN, wier ‘ellenlange lijsten’, CIJFERLIJSTEN (Lucifer > le chiffre (i.c. het cijfer), door mannen niet warden begrepen, want vrouwen ‘verwerden’ van ZOON (baren) > ZON (het zonnetje in huis) > ZONDE > ZONDEBOK zoals op de eerste bladzijde van de Bijbel staat te lezen, een iinterpretatiefout t.g.v. de INTERFERENTIE die ontstaat wanneer je gesproken tekst schriftelijk gaat vastleggen. De uitspraak verloopt op den den niet meer parallel met de betekenis (vgl. ik heb pijn in mijn kruis (geslachtsdeel) naar ‘mir tut das Kreuz (RUG !) weh’). Deze kleine verschuivingen zijn te vergelijken met Mandelbrots’ theorie alias de MORFISCHE RESONANTIE.
    Ans Schapendonk (6 juni 2017)
    En ook de uitzending over “De dromer“ van Robbert Dijkgraaf kan als een absolute FLOP worden beschouwd. Rick Tumlinson mag dromen over een winning van energie uit het heelal met als enig gevolg dat oorlogen niet alleen op aarde maar ook hierbuiten worden voortgezet. De aarde biedt voldoende energie wanneer de hebzucht ernaar een eerlijke verdeling niet in de weg zou staan.
    Wat de hele serie van The Mind in the Universe ontbeert, is een degelijke uitleg over hoe deze ‘wetenschappers’ aan ‘hun’ kennis zijn gekomen. Die is gebaseerd op Becanus’ universele klankhelix (Lauthelix, soundhelix), want TAAL stuurt ons. Taal is een synoniem van God daar het christelijke motief van de SLANG naar het Engelse DIALECT verwijst omdat THEOS niet alleen op KAT > KODE > GODEN > EEN NIEUWE GOD betrekking heeft, maar ook op VOLK dat helixt in VOLKS > VOLKSTAAL (dialect, plat, platvloers en dus ‘lineair’, maar het ‘vloer’ helixt in ‘flower’ (en dus ‘bloem’ alias ‘zetmeel’), dat helixt in FLUOR, want het gaat om het DISULFUR DECAFLUORIDE alias ‘het gat gaat door de gaten’ (Es kommt auf die Löchern an).
    Gold eerst Eric Verlinde als de opvolger van Einstein, moet nu een Juan Maldacena de Heilige Graal in de deeltjesfycica vinden, die het heeal het raadsel van haar ontstaan moet ontfutselen. Deze ‘mal da sena’ alias het ‘kwade eind’ alias ‘townsend’ (het einde van het touw alias TAU) moet een Gordiaanse ontknoping gaan opleveren. Vond Townsend die in een wattenstaafje, zijn ‘de watjes’ die je in Princeton tijdens de borrel ziet rondlopen zich er allemaal van bewust dat ze slechts kunnen leunen op de uitkomsten van Becanus’ universele klankhelix. Deze techniek heeft reeds bewezen dat we met het vaste, universeel geldige klankpatroon de vierde dimensie – en dus de tijd – ZICHTBAAR kunnen maken. De relativiteitstheorie en de kwantummechanica komen samen in de SNAARTHEORIE waarbij het om een HAAR gaat, niet alleen HAAR THEORIE (van het matriarchaat) die HER STORE (haar voorraad) omvat en niet HIS-STORY (zijn verhaal), waarbij het haar als een ‘lineair’ geldt, die als ‘snaar’ een ‘soundhelix’ voortbrengt. Dat het om het Nederlands gaat, bewijst ’s Neerlands ‘bloed’ dat een elektromagnetische kracht bezit. Bij het holografische principe gaat het niet om een KWART (25 %) dat helixt in KWANT (quantummechanica), maar om de KWINTESSENS van het KWENTJE, want deze snaartheorie kent een ‘STAARTJE’, een BASTAARDJE waarin het BAS naar Les Pays Bas > BOS HOUT VOOR DE DEUR verwijst en naar de goden BAAL (> een BUIL FRIET) en ASTARTE. Bij het VI in VITRI en TRIVI gaat het om het getal TWEE (vi > bi > di > diagonaal) dat helixt in DRIE (> tri), die samen het getal VIJF (2 + 3) opleveren, maar wel VERDUBBELD, want het gaat om verdubbele vijfster en dus om een TIENKANT met hierin een HEXA verstrengeld met een PENTA dat een TRIANGLE, een ‘verloren driehoekje’ kent dat letterlijk ‘het hoekje omgaat’ en dus sterft! Maar een ‘gedenk te sterven’ helixt in een ‘ge dénkt te sterven’! Overal zie je de VLINDER opduiken die helixt uit DAK > DAKKAPPEL > (dak)KAPELLEKE, een Oudnederlands woord voor ‘vlinder’, want dit insect symboliseert de transformatie, de verzeping waarbij de oppervlakte op de zeepbel er gekleurd opstaat! Het kleurenspectrum komt overeen met de klankkleuren die ook een vaste volgorde kennen, maar net als klanken kunnen mengen, waardoor we van een dts. Blaupause kunnen spreken. Maar Fries voor ‘pauze’ betekent AMERI dat helixt in AMERIKA maar dan in A MIRACLE – want klinkers helixen alfabetisch – alias een WONDER dat helixt in VONDST!
    En om welke sensationele ontdekking gaat het nu, opnieuw gedaan door een vrouw en dan zijn mannen er als de kippen bij die op hun naam te schrijven. De kennis van het matriarchaat wordt nu gedoodverfde door mannen sinds nu is bewezen dat mannen sinds eeuwen niet in staat waren het ‘mondeken toe’ van de heksen alias scheikundigen (6 dots) te achterhalen. Het waren de bakervrouwen, die de BAKERMAT dat helixt in MIJTER (dubbele vijfhoek en dus ook een dubbele vijfster alias tienkant) die de vroedvrouw van Maria op het schilderij van Solothurn draagt met in haar linkerhand, een KLAUW, een POOT alias KOEVOET alias BREEKIJZER, omdat de pootvrouwen het geheim van de kristallen al eeuwen geleden ontdekten. Het gaat om het ZOUT van AMMON dat helixt in AMMONIAK alias het NITRAAT, het ONO2 waarin de ‘drie ootjes’ niet dezelfde ‘zuurstof’ vertegenwoordigen, want het ‘zuur’ in ‘zuurstof’ is niet hetzelfde als het ‘zuur’ in een ‘zuurstok’, waarmee een ‘mierzoet’, een ‘zoete, lieve Vrouwe’ wordt bedoeld. Dit ‘mierenzuur’ BIJT en levert de BITES (bytes) waardoor de ontdeksters ook de BITCH alias ‘kutwijf’ worden genoemd, maar daar P in W helixt (P > V (f) > B > M > W), gaat het om THE WITCH (de heks) alias de WITTE VROUWEN uit het verloren Millennium, de ‘les belles chicas’ alias BELGICA, the beauties wier macht werd afgelost door ‘the beast’, want het MAT helixt in MONT (> mondeke) > MONSTER (patroon > tronies alias gezichtjes) > MONSTRANS > ONZE TRANSFORMATIE. Het gaat bij GOD om een KODE waarin de identieke getallen ZES en NEGEN (palindroom) die na OVERLAPPING niet alleen gezichten (black and white, Yin and Yang, face2face) opleveren, maar ook een VIJFHOEK alias VIJFSTER. Je kunt echter met ZEVEN DOTS (zeven puntjes) > DUTSJES (ouwe besjes) die DUTCH (Vlaams) spraken, een BAK ZEVEN vormen waarin VIJF VIJFHUIZEN zitten en die vindt men terug in het sterrenbeeld HYDRA, geen ‘vuurspuwende draak’, maar een HYDRAULISCHE waterslang, waarin het DROP (dts. Lakritz) helixt in DRUPPEL, maar ook in d’Europe, want ‘de’ joden onder leiding van ‘de’ joodse VROUWEN (Sara, Rachel, Manasse) kwamen uit ‘dropland’ Kanaän, het land der KANO’s. De eerste ‘kruisvaarders’ waren vrouwen die zeilboten bestuurden, terwijl hun nakomelingen, de FARIZEEERS, de ZEEVAARDERS werden die anders dan ‘verloskundige’ geen babies MAKEN (de schepper alias Mrs. HATSCHEPNUT (het schepnet alias Vishnu), maar ze liever DODEN! Mannen hebben nooit zelf de VLINDERtheorie, de RIDIGITY-theorie, ontcijferd. Daarvoor is hun hebzucht en hun ijdelheid gewoon te groot, de reden waarom de uitzendingen van ijdeltuit Robbert Dijkgraaf niet de moeite waard zijn om naar te kijken. Beter leest men de boeken van Ans Schapendonk over de klankhelix die op Research Gate zijn verwijderd en door de Nationalbibliothek in Frankfurt tegen de wet in niet worden uitgeleend! Dat wil niet zeggen dat haar boeken niet te koop zijn!

    Ans Schapendonk (23 juni 2017)

Plaats een reactie