We hebben een bericht gestuurd naar aliens op een andere wereld

Aarde aan aliens: zijn jullie daar? Astronomen hebben een radio boodschap gestuurd naar een naburig stersysteem. Het is het dichtstbij zijnde dat mogelijk een bewoonbare planeet bevat. Het is zo dichtbij, dat we een potentieel antwoord al binnen 25 jaar kunnen ontvangen.

dwergster
METI heeft een bericht verzonden, geadresseerd aan de rode dwergster GJ 273b. Beeld: NASA/JPL-Caltech

‘Dat we antwoord ontvangen is onwaarschijnlijk, maar wel welkom’, zegt Douglas Vakoch, voorzitter van Messaging Extra-Terrestrial Intelligence (METI) International. METI is een aftakking van het bekendere SETI – Search for Extra-Terrestrial Intelligence.

De ster die de astronomen willen bereiken met het bericht is GJ273, ook wel Luytens ster genoemd. Het is een rode dwerg in het noordelijke sterrenbeeld ‘Kleine Hond’ (Canis Minor). En de ster is maar 12 lichtjaar bij ons vandaan. In maart 2017 werd ontdekt dat het sterrenbeeld twee planeten bevat. De baan van een van die planeten, GL273b, bevindt zich in een bewoonbare zone. Mogelijk is er water op de planeet en misschien dus leven.

Over tijd en driehoeken

Het bericht geadresseerd aan de ster vertrok op de verjaardag van de Areciboboodschap. In 1974 verzond een radiotelescoop in Puerto Rico de Areciboboodschap aan een afgelegen sterrenhoop. De booschap bevatte informatie over de planeten in ons zonnestelsel, over de structuur van DNA, een cartooneske afbeelding van een mens en fundamentele informatie over de aarde en zijn bewoners.

Het nieuwe bericht is verzonden vanuit een antenne in Noorwegen. De boodschap duurt acht uur en is uitgezonden in drie dagen tijd. Het is simpeler en mogelijk gemakkelijker te begrijpen, zegt Vakoch.

Het begint met informatie over tellen, rekenkunde, geometrie en goniometrie. Ook bevat het bericht een beschrijving van de radiogolven die de boodschap overbrengen. En om te zien of eventuele bewoners van GJ 273b een vergelijkbaar idee hebben van tijd als wij, zit er een uitleg over klokken en tijdswaarneming bij.

Wat roepen we over ons af?

Icke Einstein aliens
LEESTIP In Reisbureau Einstein vertelt Vincent Icke wat we kunnen verwachten van onze buitenaardse buren. Bestel in onze webshop

Het plan om expres berichten de ruimte in te sturen is controversieel, zelfs binnen SETI. Waar de tegenhangers over vallen is de vraag wie de woordvoerder van de aardbewoners mag zijn. En er heerst de zorg dat contact leggen met buitenaardse wezens gevaarlijk kan zijn.

Fysicus Stephen Hawking, onder andere, waarschuwt voor de mogelijke nadelige gevolgen van een ontmoeting met een buitenaardse samenleving. Hij merkt op dat zo’n samenleving hoogstwaarschijnlijk veel ouder is dan die van ons en dat ze verder zijn met technologische ontwikkelingen dan wij.

‘Van de SETI onderzoekers denkt 98 procent, inclusief ikzelf, dat METI potentieel gevaarlijk is en dus geen goed idee’, zegt Dan Werthimer SETI-onderzoeker aan de Universiteit van Californië, Berkeley. ‘Het is alsof je een onbekend woud in loopt en gaat staan schreeuwen, voordat je weet of er tijgers, beren of andere gevaarlijke dieren leven.’

• Tom

Well, i’m here for a good time not a long time. So lets have some alien fun

• Patrick

Als die samenleving zoveel ouder en wijzer is dan de onze waarom vangen wij dan geen berichten van hun op?

Dit bericht is verzonden naar een sterrenstelsel dat mogelijk een bewoonbare planeet bevat. Dat daar leven is, is al niet zeker, laat staan een oudere en/of wijzere samenleving.

Zelfs als er geavanceerde samenlevingen bestaan, zelfs als die zouden proberen contact te maken, dan moeten ze zich niet te ver weg bevinden.

Van onze radiosignalen die onopzettelijk de ruimte in verdwijnen is al heel snel niets meer over. Ook met een gerichte bundel zoals die uit het artikel kom je niet veel verder dan die 12 lichtjaar. Dat is, kosmisch gezien, net om de hoek.

• Joep

Het is niet gestuurd naar “een naburig sterrenstelsel”, maar naar een zonnestelsel. Het bevindt zich namelijk in ons eigen sterrenstelsel, de melkweg.

Ik nam dat ‘sterrenstelsel’ ook klakkeloos over.
      Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

• Kristel Kleijer

Helemaal waar! Het is aangepast. Dankjewel.

• Rob

Wat sterren en planeten in werkelijkheid zijn.

• Jan

Stel dat we een bericht ontvangen, dan dienen we ook te antwoorden lijkt me, maar een vlotte “heen en weer” communicatie lijkt me heel moeilijk, in de tussentijd gaan er heel wat jaren voorbij! Hoe los je dat op?

• Prof. Baltasar

Het is een grote misvatting te denken dat er ‘werelden’ zijn tussen de sterren die zelfs bewoond kunnen worden door aliens. De sterren die wij zien aan de hemel zijn slechts ‘lichtjes’ aan het firmament en staan allen op dezelfde afstand. Het is geen Terra Firma op enorme afstanden van de aarde.
    “De aarde is een gesloten systeem waar wij niet uit kunnen”.
    The Science Guy, Bill nye.
    Ontwikkeling van ‘ruimtevaart’ is derhalve een enorme verspilling van geld en energie die veel beter besteed zou kunnen en moeten worden. Laat je niet foppen door dit soort new age, science fiction praat; doe onderzoek naar de waarheid!

• Rob

En als we het toch over de Arecibo boodschap hebben, daar is volgens de graancirkelonderzoekers al in 2001 een ‘antwoord’ op gekomen. 🙂

De wichelroede-geleerden denken daar weer heel anders over.