Ook apen willen niet betrapt worden als ze vreemdgaan. Gelada’s maken veel minder geluid tijdens paringen waarbij ze het dominante mannetje bedriegen.

Niet alleen mensen zijn voorzichtig als ze overspel plegen; ook sommige apen proberen hun buitenechtelijke affaires verborgen te houden. Gelada’s, die uiterlijk op bavianen lijken en uitsluitend in Ethiopië voorkomen, leven in harems. Bij paringen waarbij het dominante mannetje niet betrokken is, maken ze veel minder geluid dan gewoonlijk. Dat blijkt uit onderzoek waarbij wetenschappers meer dan duizend vrijpartijen van gelada’s analyseerden.

In gelada-kolonies paren de vrouwtjes normaal gesproken alleen met het dominante mannetje. Toch blijkt vreemdgaan op grote schaal voor te komen. Eerder onderzoek toonde al aan dat ondergeschikte mannetjes verantwoordelijk zijn voor 17 procent van het nageslacht.