In het hart van ons sterrenstelsel, op minder dan 0,2 lichtjaar van het superzware zwarte gat Sagittarius A*, tarten zes vreemde objecten de zwaartekracht. Ze lijken op wolken gas en stof, maar gedragen zich als sterren.

Het eerste object, G1, werd in 2005 ontdekt, het tweede, G2, in 2012. Destijds dachten astronomen dat het simpelweg gaswolken waren die op het punt stonden opgeslokt te worden. Maar in plaats van dat het zwarte gat ze uitrekte en verzwolg, bleven de wolken er een baan omheen beschrijven.

Astronoom Anna Ciurlo van de Universiteit van Californië te Los Angeles en haar collega’s hebben nu nog vier van deze vreemde wolken gespot, die G-objecten zijn genoemd. Elk is ongeveer 15 miljard kilometer groot. Van een afstandje lijken ze op enorme wolken die waterstofatomen bevatten en maar weinig warmte uitstralen.