Op 146 lichtjaar van de aarde bevindt zich een hoogst eigenaardig stersysteem. In het centrum staat een dubbelster waar een tweede dubbelster omheen draait. Daartussenin is een ring van stof en gas die onder een heel vreemde hoek staat.

Het stof en het gas van dit systeem, dat luistert naar de naam HD 98800, maakt deel uit van een schijf die mogelijk planeten produceert in een soort kosmische kraamkamer. Deze schijf ligt niet in hetzelfde vlak als de centrale sterren, maar staat er juist loodrecht op (zie afbeelding hieronder).

University of Warwick / Mark Garlick

Het volledige systeem is nog verwarrender. Stel je twee ringen voor die in de lucht gehouden worden; de ene bungelt aan de andere. Dit zijn de banen van de centrale sterren. De protoplanetaire schijf draait daaromheen, als een hoelahoepel die over de ringen geplaatst is, evenwijdig aan de grond. Het buitenste sterrenpaar gaat boven de hoepel uit en komt eronderdoor om zijn baan te voltooien (zie afbeelding hieronder).