Gamers van over de hele wereld keken afgelopen juni bij het jaarlijks toernooi toe terwijl een team van robots het opnam tegen enkele van ’s werelds beste Dota 2-spelers. De robots waren van OpenAI, een onderzoeksbedrijf voor kunstmatige intelligentie, mede opgericht door techondernemer Elon Musk.

Tot dan toe waren machines bezig aan een reeks van overwinningen. In 2016 bleek DeepMinds KI onverslaanbaar met Go. In 2017 won een pokerspelende robot genaamd Librates, ontwikkeld door een team van de Carnegie Mellon University in Pennsylvania, een professioneel Heads-Up No-Limit Texas Hold ’Em-toernooi. Dota 2, een populaire online vechtgame, leek als volgende aan de beurt te zijn.

Vuurwerk

Bij het toernooi in juni versloegen de robots amateurspelers en verloren ze van profs – maar dat zal de volgende keer waarschijnlijk niet het geval zijn. ‘Ik denk dat de kansen van OpenAI behoorlijk hoog zijn’, zegt KI-onderzoeker Julian Togelius van New York University.

We zijn niet verslaafd aan  onze telefoons en hebben  geen ‘digitale detox’ nodig
LEES OOK

We zijn niet verslaafd aan onze telefoons en hebben geen ‘digitale detox’ nodig

Onszelf beschrijven als verslaafd aan onze telefoon werkt contraproductief, betoogt psycholoog Pete Etchells.

In Dota 2 wedijveren twee teams van vijf spelers om een territorium en bijbehorende bronnen binnen een fantasiewereld. Daarbij maken ze gebruik van spreuken, wat voor een spektakel van kleuren zorgt – alsof je vuurwerk bekijkt vanuit een vliegtuig. Maar achter die snelle acties maken spelers een constante afweging tussen voordeel op de korte of lange termijn. Dat maakt het voor computers lastig dit spel goed te spelen.

Duizenden jaren oefenen

Door de game eindeloos te spelen – een mens zou er duizenden jaren voor nodig gehad hebben – lukte het de OpenAI-robots om een team van amateurs te verslaan. De robots hebben een reactietijd van 0,2 seconden – ongeveer gelijk aan die van een mens – maar in die tijd kunnen de robots het hele spel overzien, inclusief details waarvoor mensen ergens moeten klikken of van scherm wisselen om informatie te lezen. Daardoor kennen robots te allen tijde het exacte effect van elke actie, wat ze tot formidabele vechtjassen maakt. Een ander voordeel dat ze op voorsprong zet: robots zijn meedogenloos. Menselijke spelers worden vaak gedood omdat ze proberen hun vrienden te redden. Robots zijn zo dom niet.

Toch versloegen de profs de robots tijdens de wedstrijd in juni, door beter vooruit te kijken. Maar OpenAI heeft gezegd zich nu te richten op die planning. Met nog eens twaalf maanden training voor de boeg lijkt het erop dat de robots bij het toernooi van 2019 onoverwinnelijk zullen zijn.