Een proef met ruim honderd voetgangers moet onthullen hoe zulke mensenstromen zich bewegen.

Op 16 mei voert de TU Delft een experiment uit met honderdtwintig mensen die zich te voet verplaatsen. De onderzoekers willen weten of de door hen ontwikkelde computermodellen overeenkomen met het werkelijke gedrag van grote groepen lopende mensen.

Het is de eerste keer dat wetenschappers een verkeerskundig experiment met voetgangers doen. Dat is opmerkelijk, omdat mensen bij vrijwel elke verplaatsing ook een stuk lopen, bijvoorbeeld van hun huis naar het openbaar vervoer of van de tram naar de trein. Na de proef zullen de Delftse onderzoekers beter begrijpen hoeveel tijd iemand nodig heeft om van het ene naar het andere perron te komen, hoe mensenmassa’s voetgangers vertragen en waarom lopende mensen zich op een bepaalde manier gedragen.