Lokeren (B)/ Amsterdam (NL) – Het bedrijf Composittrailer bouwt opleggers in composietmaterialen. Het behaalde daarmee de felbegeerde ‘innovation award’ op de beurs Bedrijfsauto RAI 2002.


Composietmateriaal wordt al geruime tijd toegepast in de lucht- en de ruimtevaart, maar er zit ook toekomst in de transportsector voor het kunstmateriaal. Dat bewijst het Vlaamse bedrijf Composittrailer. Het bouwde een oplegger waarvan zelfs de dragende elementen uit composietmaterialen bestaan. De eerste trailer had zelf een gewicht van slechts 3,6 ton, maar hij kon wel 36 ton vervoeren. Daarmnee is het de eerste aanhangwagen die tien keer zijn eigen gewicht kan torsen. Met deze stunt won het bedrijf de ‘innovation award’ op de Amsterdamse beurs Bedrijfsauto RAI2002.

De oplegger uit composiet is ultralicht, maar beresterk.

Composietmaterialen bestaan uit vezels die in een bepaalde structuur verbonden zijn door een hars. Voor de trailer werd een combinatie van glasvezel en polyester gebruikt. Het geringe gewicht leidt tot een brandstofbesparing van minimaal tien procent. Verder roest het composiet niet en daarenboven vertoont de trailer een veel betere wegligging dan zijn traditionele metalen tegenhanger. De handige trucker kan overigens zelf de kleine herstellingen uitvoeren door middel van een stukje glasmat en een polyesterkit.

Peter Raeymaekers