Ingenieurs van Lockheed Martin hebben een patent verkregen op hun innovatieve controlesysteem waarmee voertuigen en projectielen die de dampkring binnendringen kunnen worden gestuurd.

Een technologische doorbraak, zo noemt Roger Teter, directeur van Fleet Ballistic Missile Reentry Systems van Lockheed Martin, hun nieuwe vinding. Begin 2003 verkreeg het bedrijf een patent op het nieuwe stuurmechanisme voor projectielen. Aan vier zijden van de neuskegel bevinden zich in het ontwerp kleine flappen. Met deze vier flappen kan het vliegende object langs drie assen worden gestuurd, naar gelang welke flappen alleen of in combinatie met andere naar buiten openvouwen en zo luchtweerstand veroorzaken.

Grotere precisie

Een onderzeeër vuurt een Tridentraket af. Vier identieke onafhankelijk uitvouwende kleppen moeten in de laatste fase van de vlucht het gelanceerde projectiel op koers houden.

Europees-Japanse satelliet gaat wolken onderzoeken om klimaatmodellen te verbeteren
LEES OOK

Europees-Japanse satelliet gaat wolken onderzoeken om klimaatmodellen te verbeteren

Ondanks hun ogenschijnlijke alledaagsheid is er nog veel onbekend over wolken en hun invloed op ons klimaat. De Europees-Japanse Earthcaresatelliet mo ...

Vooralsnog gaat de interesse uit naar toepassing van de vier flappen in ballistische raketten. Het systeem is goedkoop en daarom interessant. Bovendien beloven de ontwikkelaars een nog grotere precisie als raketten lastige of diep begraven doelen moeten raken.

In oktober 2002 is een test uitgevoerd met het nieuwe systeem, dat continu zowel steigeren, zwalken als rollen van het ruimtevehikel kan voorkomen zodat de baan optimaal blijft.