Paleontologen beweren dat ze voor het eerst de kleur hebben afgelezen van een versteend, prehistorisch dier. Een oude droom van fossielenonderzoekers – bepalen welke kleur de dinosaurussen hadden – komt daarmee een stapje dichterbij.

Derek Briggs en collega’s van de Yale University slaagden erin te herleiden dat een 50 miljoen jaar oude, versteende vogelveer een zwart met groenblauwe gloed moet hebben gehad. Ook van een veer van 100 miljoen jaar oud bepaalden ze welke plekken donker moeten zijn geweest, schrijven ze in het vakblad Biology Letters.

Het team richtte zich op een reeks kleine ‘worstjes’ van 1 tot 2 micrometer groot die onder de microscoop zichtbaar zijn op de fossielen. Tot dusver namen onderzoekers aan dat het versteende bacteriën waren. Maar volgens Briggs zijn het versteende pigmentkorrels (‘melanosomen’), vandaar dat de structuurtjes zo ongelijk over de veren verdeeld zitten.