Diemen (NL) – Jeugdige amateur-astronomen dingen mee naar kostbare waarneemtijd op de ‘Very Large Telescope’ in Chili.

De Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (NVWS) bestaat honderd jaar. In het kader van dit jubileum organiseerde de jongerenwerkgroep van NVWS een waarneemwedstrijd. De winnaar mag zijn zelfbedachte onderzoeksvoorstel uitvoeren op één van de grootste telescopen ter wereld: de Very Large Telescope in het Andesgebergte in Chili. Nooit eerder kregen scholieren de kans met zo’n grote telescoop te werken.
Vier finalisten wachten nu in spanning op de beslissing van de jury. Deze heeft afgelopen week de vier waarneemvoorstellen geselecteerd en naar het hoofdkwartier van de ESO (European Southern Observatory) te Garching in Duitsland gestuurd. Prof dr Hugo van Woerden – werkzaam aan het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen en tevens voorzitter van NVWS – heeft de leiding van de jury. Hij was onder de indruk van de originaliteit en de achtergrondkennis van de vier genomineerden. Vakastronomen kiezen uit deze vier de uiteindelijke winnaar.
Het kwartet jonge astronomen kwam met zeer uiteenlopende ideeën. Marcel Haas (18 jaar) wil ‘planetaire nevels’ in bolvormige sterrenhopen onderzoeken. De oorzaak van de uitbarstingen van gamma-straling in het verre Heelal – inéénstortende sterren of botsende neutronensterren – houdt Cristel Dierick (17 jaar) bezig. De jongste finalist Ramon van der Hilst (15 jaar) wil het imposante instrument in Chili gebruiken voor een speurtocht naar het ontstaan van dubbel-dubbel-radiosterrenstelsels. Sebastiaan de Vet (16 jaar) zou graag naar dwergsterrenstelsels ver weg in het Heelal speuren. Op 15 mei wordt op een bijeenkomst in het wetenschapscentrum NeMo in Amsterdam de winnaar bekend gemaakt.

Ellen Althuizen