Het staat nu vast: de lesboeken genetica moeten worden herschreven. Wetenschappers hebben onomstotelijk aangetoond dat erfelijke eigenschappen niet alleen worden bepaald door de DNA-volgorde.

A. thaliana
De bloeitijd van de zandraket (Arabidopsis thaliana) kan bepaald worden door epigenetische processen. Bron: Wikimedia

Een van de belangrijkste stellingen van de genetica lijkt definitief onderuit te zijn gehaald. Lange tijd gingen genetici er van uit dat een organisme nieuw verkregen eigenschappen alleen kan overdragen op nakomelingen als die nieuwe eigenschappen het gevolg zijn van wijzigingen in de DNA-volgorde. In de afgelopen decennia verloor die zienswijze al het nodige terrein, omdat er aanwijzingen opdoken dat het ten onrechte andere vormen van overerving uitsluit. Die andere vormen van overerving, waarbij de DNA-volgorde geen rol speelt in de informatieoverdracht van ouder op kind, worden epigenetische overerving genoemd. Onderzoekers van de universiteit van Groningen komen nu met bewijs dat de laatste twijfel wegneemt, en onomstotelijk aantoont dat epigenitische overerving inderdaad bestaat. De onderzoekers, die onder leiding staan van geneticus Frank Johannes, doen verslag van hun ontdekking in het vakblad Science Express.

Het bewijs van Johannes en zijn collega’s kan het best worden vergeleken met de manier waarop genetici zo’n eeuw geleden bewezen dat chromosomen de erfelijkheidsdragers zijn. Er bestonden in die tijd al enige jaren concrete aanwijzingen dat chromosomen een cruciale rol spelen bij de overerving. Toch verstomde de kritiek op de chromosoomtheorie pas echt toen de beroemde Amerikaanse geneticus genaamd Thomas Hunt Morgan aantoonde dat de aanwezigheid van specifieke eigenschappen afhing van de aanwezigheid van specifieke chromosomen. Zo ontdekte Morgan bijvoorbeeld dat de fruitvliegjes in zijn laboratorium alleen witte ogen hadden als ze in hun celkernen het Y-chromosoom meedroegen.