De Aziatische Tijgermug blijkt zich bij hoge temperaturen beter voort te planten, het broeikaseffect komt deze ziekteverspreider dus goed uit.

Terwijl minister Pronk er in Bonn alles aan doet om de uitstoot van CO2 terug te dringen mag het van de Aziatische Tijgermug (Aedes albopictus) nog wel wat warmer worden. Wetenschappers van de University of Florida ontdekten dat de Tijgermug zich het beste voortplant bij 26,1oC. Zij waarschuwen dat als het opwarmen van de wereld zo doorgaat, de mug op plaatsen opduikt waar hij nu nog niet kan leven.

Het van oorsprong uit Oost-Azië afkomstige insect is een agressieve bijter en draagt onder andere de ziekten knokkel- en gelekoorts over. In de tropen raken honderdduizenden mensen elk jaar besmet met knokkelkoorts, vijf procent van hen sterft aan de ziekte. In de laatste twee decennia verspreidde de mug zich al doordat eitjes in autobanden meeliften naar de Verenigde Staten.