Onderzoekers hebben een materiaal ontwikkeld dat twintig keer witter en honderd keer dunner is dan gewoon papier. Het is gemaakt van de plantaardige stof cellulose. De superwitte kleur ontstaat doordat het materiaal de structuur van het schild van de witte cyphochiluskever nabootst.

Cyphochiluskevers, die voorkomen in Zuidoost-Azië, zien eruit alsof ze in een pot witte verf gevallen zijn. Maar ze danken hun witte verschijning niet aan pigment, zoals verf, maar aan de structuur van chitine-moleculen in hun schild. Deze moleculen komen ook voor in de celwanden van schimmels en in het exoskelet van bijvoorbeeld kreeften en spinnen. Bij de kevers vormt de chitine een schubachtig laagje waarbij de schubjes wanordelijk over elkaar liggen. Dankzij die structuur reflecteren ze bijna al het licht dat erop valt. Daardoor zien ze er wit uit.

Cellulosedraadjes

De Finse en Engelse onderzoekers bootsen de structuur van de chitine na met de veelvoorkomende stof cellulose. Hiervoor gebruiken ze draadjes cellulose met verschillende diktes. Die lossen ze op in een vloeistof.