München (D) – Drie Europese teams van astronomen richtten hun aandacht op het sterrenbeeld Fornax, en ontdekten op een gecombineerde opname honderdduizend sterenstelsels, duizenden sterren en honderden quasars.

Toen Nobelprijswinnaar Riccardo Giacconi nog directeur van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht was, koos hij een hemelgebied in het sterrenbeeld Fornax (Oven) voor een lange opname met de röntgensatelliet Chandra. Deze opname, die een miljoen seconden duurde, staat bekend als Chandra Deep Field South (CDF-S). Europese astronomen verzamelden onlangs vele opnamen die zijn gemaakt bij andere golflengten met de Wide Field Imager, een camera op de 2,2-meter-telescoop in het La Silla Observatory in Chili. De opnamen samen komen overeen met een plaatje gemaakt met een belichtingstijd van vijftig uur.

Een combinatie van 450 opnamen leverde een gedetailleerd beeld van een stuk zuidelijke sterrenhemel.

Weliswaar reikt de opname niet zo diep in het heelal als opnamen die zijn gemaakt van de Hubble Deep Fields, maar het gezichtsveld is tweehonderd keer groter: de maanschijf past in de afbeelding. De afbeelding toont vijftigmaal meer sterrenstelsels dan de opnamen van de Hubble Deep Fields, en vormt daarom een meer representatief beeld van het heelal.
De nieuwe opname vormt de basis voor een uitgebreider en systematisch 'bevolkingsonderzoek' van de vele sterrenstelsels en quasars, waarbij sterrenkundigen tevens inzicht krijgen in de ontwikkelingsstadia van het heelal toen het twee miljard jaar oud was.