Vergeet koffie en grote glazen water – het beste middel tegen een fikse kater is Sprite. Dat concluderen Chinese onderzoekers in het blad Food & Function.

Sprite of een glas Spa Rood kan de negatieve effecten van dat glaasje wijn flink verminderen. Bron: Wikimedia Commons/Mick Stephenson
Bron: Wikimedia Commons/Mick Stephenson

De wetenschappers, werkzaam aan de Sun Yat-Sen universiteit, onderzochten 57 verschillende drankjes. Ze bekeken welk drankje de werking van eiwitten bevordert die de schadelijke stoffen na alcoholgebruik afbreken.

Een lichaam doorstaat twee stappen wanneer het alcohol verwerkt. Eerst komt een enzymgroep genaamd alcoholdehydrogenase (ADH) in actie. Een enzym is een eiwit dat chemische reacties in het lijf mogelijk maakt of versnelt. In het geval van ADH zetten de enzymen het alcohol om in het giftige ethanal. Vervolgens verwerkt een ander soort enzym, aldehydedehydrogenase (ALDH), het verder tot het onschadelijke acetaat.