Den Haag (NL) – Natuurkundige Daan Frenkel heeft een van de drie Spinozapremies 2000 gewonnen.

Prof dr Daan Frenkel is hoofd van de afdeling Zachte Gecondenseerde Materie en leider van de onderzoeksgroep Computerfysica bij het FOM-Instituut AMOLF te Amsterdam. Daarnaast is hij hoogleraar Macromoleculaire Simulaties aan de Universiteit van Amsterdam en hoogleraar Computationele Fysische Chemie aan de Universiteit Utrecht.

Frenkel krijgt de Spinozaprijs voor zijn baanbrekende werk in de computationele fysica. Deze nieuwe tak in de fysica, naast het klassieke labexperiment en de zuivere theorievorming, is het laatste decennium sterk opgekomen. Frenkel overschrijdt in zijn werk de grenzen van de traditionele fysica, op zoek naar raakvlakken met de chemie en de biologie. Onder zijn leiding houdt de onderzoeksgroep aan het AMOLF zich bezig met de voorspelling van het fasegedrag van complexe vloeistoffen (polymeren, colloïden, vloeibare kristallen), de modellering van de (hydro)dynamica van colloïden en microporeuze structuren en de voorspelling van de snelheid waarmee geactiveerde processen verlopen.