Sla die astronauten in het internationale ruimtestation ISS kweekten, blijkt gezonder dan sla die op aarde groeit.

In het ISS verbouwden astronauten met succes rode Romeinse sla. Ze gebruikten hiervoor een speciale groeikamer met de bijnaam ‘Veggie’. De Veggie was uitgerust met ledverlichting en een systeem dat de planten van water voorzag.

De sla groeide gedurende 33 tot 56 dagen tussen 2014 en 2016. Toen de sla rijp was, aten astronauten een deel hiervan op zonder ziek te worden. De rest van de sla stuurden zij diepgevroren naar aarde voor analyse.

Op aarde deden onderzoekers het experiment na onder precies dezelfde omstandigheden. Deze sla diepvroren zij ook voor analyse.

Micro-organismen en voedingsstoffen

Bioloog Christina Khodadad van het Amerikaanse Kennedy Space Center onderzocht de samenstelling van de sla. Uit haar chemische analyse bleek dat de ruimtesla heel erg op de aardse sla lijkt. Beide hadden een vergelijkbare hoeveelheid antioxidanten.

Zelfs de micro-organismen op de ruimtesla waren hetzelfde als die op aardse sla. Micro-organismen op planten zijn erg belangrijk voor de gezondheid en houdbaarheid van de plant.

De onderzoekers waren verrast dat de samenstelling van micro-organismen op beide soorten sla vergelijkbaar was. Door de bijzondere omstandigheden in de ruimte, zoals minder zwaartekracht en meer straling, hadden ze verwacht dat specifieke micro-organismen er beter zouden groeien.

Ruimtesla is niet alleen vergelijkbaar met aarde sla, sommige kroppen bleken zelfs gezonder. Met behulp van spectrometrie, een techniek om met licht chemische stoffen te meten, onderzocht Khodadad de voedingsstoffen in de sla. Sommige sla uit de ruimte bevatte meer van bepaalde voedingsstoffen, zoals kalium, natrium, fosfor, zwavel en zink. Ook had sommige ruimtesla meer antivirale, anti-kanker en ontstekingsremmende moleculen.

Astronaut Steve Swanson oogsts ruimtesla in juni 2014
Astronaut Steve Swanson oogsts ruimtesla in juni 2014. Bron: NASA

Onweerstaanbaar lekker

De sla was in het ISS een welkome afwisseling van het standaard voorverpakte voedsel. De astronauten bleven er maar van eten. Zo veel zelfs dat ze iets minder sla naar aarde konden sturen dan eigenlijk de bedoeling was.

Ruimtelandbouwer Wieger Wamelink van de Universiteit van Wageningen zegt dat dit ‘een belangrijke eerste stap’ is. Zeker voor lange reizen, zoals de geplande bemande Marsmissie van NASA aan het eind van dit decennium.

Ultragezonde sla is extra voordelig in de ruimte. Astronauten eten meestal bewerkte en voorverpakte rantsoenen. Door de bewerking en langdurige opslag gaat een deel van de voedingsstoffen verloren.

Als ruimtesla extra gezond is, hoeven astronauten hier minder van te eten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, legt Wamelink uit. Dat is handig, omdat sla kweken ruimte inneemt en die is beperkt op een ruimtestation of ruimteschip.