Seksueel gefrustreerde fruitvliegjes sterven eerder. Die conclusie publiceerden Amerikaanse onderzoekers in vaktijdschrift Science.

Vliegjes in het lab van Scott Pletcher.  Bron: Universiteit van Michigan.
Vliegjes in het lab van Scott Pletcher.
Bron: Universiteit van Michigan.

Het is voor fruitvliegjes ongezond om seks te verwachten, maar het niet krijgen. Amerikaanse wetenschappers stelden mannelijke vliegjes bloot aan de feromonen van hun vrouwelijke soortgenoten, maar gaven ze geen mogelijkheid om te paren. De gefrustreerde mannetjes verloren hun vetvoorraad, hun lichamelijke weerstand tegen uithongering, en raakten gestrest. De levensduur van deze vliegjes was ook een stuk lager dan die van mannetjes die wel mochten paren.

‘Onze bevindingen laten ons beter begrijpen hoe zintuigelijke waarneming en de fysiologische eigenschappen in ons brein samen gaan met gezondheid en levensverwachting’, zegt onderzoeksleider Scott Pletcher in een persverklaring. De onderzoekers stelden de fruitvlieg (Drosophila melanogaster) bloot aan feromonen en manipuleerden neuronen die gepaard gaan met de zintuigelijke waarneming van feromonen en seksuele voldoening . ‘In dit geval bleek een seksuele beloning de gezondheid te bevorderen’, aldus Pletcher.