Antieke loodstaven opgedoken uit een Romeins schip bij Sardinië worden omgesmolten tot een schild in een deeltjesdetector.

Twintig jaar geleden sponsorde het Italiaanse instituut voor kernfysica archeologen die een 36 meter lang Romeins schip en de lading daarvan boven water haalden. Het schip was ooit, tussen 80 v.Chr. en 50 v.Chr, onderweg van Spanje naar Rome. In de lading bevonden zich vele loodstaven. De natuurkundigen willen met dit lood een afscherming maken voor het internationale experiment CUORE, dat het zeldzame zogeheten neutrinoloze dubbele bètaverval moet opsporen.

Destijds kreeg het instituut al 150 staven, nu zijn er nog eens 120 overgedragen. De staven wegen zo’n 33 kilogram, met een afmeting van 46 centimeter lang en 9 centimeter dik. Zwaardere ladingen mochten slaven niet dragen.