Zaterdagochtend 7 augustus, in de stromende regen, vertrekt de touringcar naar Zuid-Duitsland. Vijftig mensen hebben zich ingeschreven op de reis naar de zonne-eclips, een initiatief van Natuurwetenschap & Techniek in samenwerking met de Stichting Natuurwetenschap Cultuur Reizen in Hengelo.

Tijdens de lange reis vormen de zonsverduistering en andere sterrenkundige zaken al een belangrijk gespreksonderwerp, evenals het weer. Na een maand lang schitterend warm weer, lijkt West-Europa nu in de ban van enkele lagedrukgebieden. De enorme media-aandacht voor de aanstaande zonsverduistering, de problemen met eclipsbrilletjes (gelukkig tijdig gearriveerd) en de verwachte fileproblemen op de wegen, van Zuid-Engeland tot Hongarije toe, zorgen voor hooggespannen verwachtingen. Wetenschappelijk begeleider, de sterrenkundige Peter Sprengers, krijgt tijdens de reis tal van moeilijke, zeer uiteenlopende vragen op zich afgevuurd. “Is er een bewijs voor zwarte gaten”, “waarom trekt de schaduw van de Maan van west naar oost over het aardoppervlak”…

De reisorganisatie heeft een stevig programma voorbereid. Op zondag brengt de bus ons naar het Deutsches Museum, waar een rondleiding langs diverse astronomische en natuurkundige afdelingen een prettige inleiding voor het verdere programma volgt. Buiten is het licht bewolkt, de voorspellingen zijn niet best. Langs de muren hangen foto’s van de planeten en sterrenstelsels, in de vitrines liggen instrumenten waarmee al eeuwenlang astronomen de hemel in kaart hebben gebracht. In het voorbijgaan valt een handzaam planetarium op, gemaakt in de 17e eeuw in het Noord-Hollandse Koog aan de Zaan.

Het Deutsches Museum is het grootste wetenschaps- en techniekmuseum ter wereld. Het ligt op een eiland in de rivier de Isar, nabij het centrum van München. Bijna een eeuw geleden nam de ingenieur Oskar von Miller, die vond dat het brede publiek behoefte had aan goede informatie over de snelle ontwikkelingen in wetenschap en techniek, het initiatief tot de oprichting van het Deutsches Museum. Er valt wel een week te dwalen door het museum, zo gevuld is het met uiteenlopende oude en nieuwe voorwerpen, waaronder bijvoorbeeld de versterker waarmee Arno Penzias (geboren in München) en Wilson in de jaren zestig de kosmische achtergrondstraling ontdekten.
Vervolgens wandelt ons gezelschap verder naar het Forum der Technik, gelegen op hetzelfde eiland, waar in het planetarium een voorstelling over de aanstaande zonsverduistering de stemming voor woensdag erin moet brengen. Helder brengen de geprojecteerde beelden de achtergronden van de zonsverduistering in beeld. De verteller waarschuwt dat iedereen op woensdag moet letten op de Finsterniswind, die in het zog van de schaduw van de Maan door het gebied zal trekken.

Eclipsreis deel 2: Wendelstein