De Amerikaanse raad voor bioveiligheid heeft het tijdschrift Science geadviseerd het omstreden onderzoek naar het vogelgriepvirus wel te publiceren. De gebruikelijke methodologische details moeten volgens het advies echter achterwege blijven. De Rotterdamse virologen die het onderzoek hebben uitgevoerd gaan schoorvoetend akkoord met de censuur.

Op verzoek van de Amerikaanse overheidsinstelling voor volksgezondheid, de NIH, onderzocht hoogleraar Ron Fouchier, van het Erasmus MC, het H5N1 vogelgriepvirus. Dat dodelijke virus kan mensen weliswaar infecteren, maar het verspreidt zich vooralsnog alleen via vogels. De viroloog ontdekte dat een beperkt aantal genetische mutaties voldoende was om het virus overdraagbaar te maken onder fretten – en daarmee waarschijnlijk ook onder mensen. ‘Dit is waarschijnlijk een van de meest gevaarlijke virussen die je kunt maken’, verklaarde Fouchier op de website van Science.

Het virus wordt bewaard in de kelders van de medische faculteit van het Erasmus MC. Het ligt achter slot en grendel en slechts een handvol wetenschappers kunnen erbij, maar het wordt niet bewaakt.