Baltimore (VS) – Een 'eens-per-week'-pilletje moet de helft van alle kankers afweren. Het medicijn activeert het lichaam in het wegwerken van kankerverwekkende stoffen.

Het geneesmiddel oltipraz, bedoeld voor de behandeling van tropische worminfecties, kan het ontstaan van kanker voorkomen. Volgens het tijdschrift New Scientist behaalde dr Thomas Kensler van het Johns Hopkins Institute in Baltimore al zeer hoopgevende resultaten met het medicijn in Azië. Het is geen toeval dat Kensler dit werelddeel uitkoos voor de eerste klinische studies. In sommige streken van China sterven één op tien volwassenen aan leverkanker. De schuld daarvan zijn aflatoxinen, chemische verbindingen die worden geproduceerd door schimmels op rijst en andere graangewassen.
Kensler gaf gedurende twee maanden eens per week een tablet met oltipraz aan een groep vrijwilligers. De vrijwilligers plasten tweemaal meer geneutraliseerde aflatoxinen uit dan patiënten in een vergelijkbare groep die een placebo kreeg. De chemische formule van oltipraz is 4-methyl-5-(pyrazinyl)-3H-1,2-dithiol-3-thion).
Oltipraz stimuleert in het lichaam ook de aanmaak van het enzym glutathion-S-transferase (GST). GST neutraliseert talrijke kankerverwekkende stoffen, zoals benzeen en aflatoxinen, voordat ze het DNA kunnen beschadigen. Bij proefdieren bleek dat verhoogde GST-concentraties de gevoeligheid voor kanker sterk onderdrukken.
Raymond Bergan van Northwestern University in Illinois zal later dit jaar GST-stimulatoren testen bij rokers. Proefpersonen die meer dan één pakje sigaretten per dag roken krijgen het kankerpilletje eens per week gedurende drie maanden. Vervolgens wil Bergan uitzoeken of de concentraties aan carcinogenen in hun longen gedaald zijn.
Moleculen die GST stimuleren, vinden we overigens ook bij de groenteman, met name in broccoli en spruitjes. Sommige onderzoekers, zoals Raymond Wolf van het ICRF in Dundee, willen de actieve stoffen uit deze groenten isoleren. “Met deze stoffen kunnen we ons DNA beschermen tegen schade door allerlei chemicaliën”, meent hij. “Tot de helft van alle kankers wordt dan voorkomen.” Maar hij gaat nog verder. “Misschien grijpen we zo ook in op het verouderingsproces. Een aangename bijwerking van de antikankertherapie wordt dan een langdurig leven”, grapt hij in New Scientist.