De Dimetrodon, een gigantisch roofdier dat voor de dinosauriërs leefde, deed zich tegoed aan haaien. Dat concluderen Amerikaanse paleontologen.

RARW. Een Dimetrodon in gevecht met een Xenacanthus. Bron: Bob Bakker
RARW. Een Dimetrodon in gevecht met een Xenacanthus.
Bron: Bob Bakker

De Dimetrodon, een zoogdierachtig reptiel dat 290 tot 270 miljoen jaar geleden leefde, had waarschijnlijk weinig keus op zijn menukaart. Al in 1970 opperde paleontoloog E.C. Olson dat er gedurende deze tijd te veel vleesetende roofdieren leefden, en te weinig herbivoren die als prooi konden dienen. Dit vleestekort zou ertoe leiden dat de Dimetrodon in het water ging jagen, bewijst nu de Amerikaanse paleontoloog Robert Bakker.

CSI in het Vroeg-Perm

De Dimetrodon had een opvallende 'rugvin'. Bron: Wikimedia Commons/Kristof vt
De Dimetrodon had een opvallende ‘rugvin’.
Bron: Wikimedia Commons/Kristof vt

Bakker bestudeerde fossielen die in lage rivierbeddingen in Texas zijn gevonden. Daar ontdekte hij fossiele Dimetrodons, een paar herbivoren die op land leefden, maar vooral ook veel fossielen van prehistorische zoetwaterhaaien. Tussen de haaifossielen lagen talloze Dimetrodon-tanden. Omdat de Dimetrodon zijn hele leven lang tanden wisselt, vergelijkt Bakker deze vondst met kogels op een plaats delict. Hij concludeerde dat Dimetrodon de haaien at.