Lincoln, Nebraska (VS) – Naast stroomgeleidende kunststoffen bestaan er sinds kort ook magnetische plastics.

Magnetisme ontstaat door de tollende beweging die elektronen maken. Door deze 'spin' wekt elk elektron een klein magneetveld op – aangeduid als het magnetisch dipoolmoment van het elektron. In een magnetisch materiaal wijzen alle dipoolmomentjes in dezelfde richting.
Chemici van de universiteit van Nebraska maakten het eerste magnetische polymeer door koolstofatomen op een speciale manier te rangschikken. Polymeren zijn lange, ketenvormige moleculen die bestaan uit een aaneenschakeling van telkens eenzelfde bouwsteen – het monomeer. De bouwsteen van de magnetische polymeren is een grote, ringvormige structuur die bestaat uit kleinere ringen van koolstofatomen. Deze speciale structuur brengt de elektronen van de individuele atomen dicht bij elkaar, zodat ze van elkaar ‘voelen’ in welke richting het dipoolmoment wijst. Het resultaat is dat ze allemaal in dezelfde richting gaan staan – het eerste magnetische plastic is een feit!
De kunststoffen bieden veel voordelen vergeleken met conventionele magneten die gebaseerd zijn op metalen. Ze zijn sterk, maar tegelijkertijd ook flexibel en licht, makkelijk te verwerken en een stuk goedkoper. Je kunt ze namelijk maken met eenvoudige oplosmiddelen en bij lage temperaturen. Een ander groot voordeel is dat je de magnetische eigenschappen makkelijk kunt aanpassen door kleine veranderingen in de moleculen aan te brengen.
Wie nu denkt dat hij binnenkort de eerste plastic magneten op zijn koelkastdeur kan plakken, moet toch nog even geduld hebben. De huidige magnetische polymeren zijn namelijk alleen stabiel beneden -263°C en in een zuurstofvrije omgeving.

Mirjam Leunissen