Plastic beschermt astronauten beter tegen schadelijke ruimtestraling dan aluminium. Die conclusie trekken wetenschappers uit gegevens die de ruimtesonde Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) heeft verzameld.

Artist’s concept van de LRO ruimtesonde boven het maanoppervlak. CRaTER is te zien in het midden van de afbeelding, bij de linkerhoek van de sonde. Bron: Nasa
Artist’s concept van de LRO ruimtesonde boven het maanoppervlak. CRaTER is te zien in het midden van de afbeelding, bij de linkerhoek van de sonde. Bron: Nasa

Ruimtevoertuigen bestaan momenteel voornamelijk uit aluminium, maar in de toekomst zal plastic een steeds grotere rol spelen. Plastic is niet alleen lichter, maar beschermt ook beter tegen de hoogenergetische straling die in de ruimte rondzwerft, zo melden Amerikaanse wetenschappers.

De onderzoekers baseren hun oordeel op metingen van de Cosmic Ray Telescope for the Effects of Radiation, beter bekend als CRaTER. Dit meetapparaat bevindt zich aan boord van de LRO ruimtesonde die sinds 2009 om de maan draait. CRaTER bevat ‘weefsel-equivalent plastic’, waarmee menselijk spierweefsel is nagebootst. Daarin meet het apparaat de stralingsdosis bij verschillende omstandigheden.