Cambridge (GB) – Paleontologen vinden een uniek fossiel dat de evolutionaire schakel is tussen vissen en viervoeters. De viervoeter bleef jarenlang onopgemerkt op de vissenafdeling van een museum.

Een uniek fossiel blijkt de evolutionaire missing link tussen viervoeters en vissers. Tevens is het de vroegste vondst van een dier dat op land kon lopen. Het fossiel, Perpedes finneyae, heeft sinds 1971 ten onrechte op de afdeling met vissen van een Schots museum gelegen.

De 350 miljoen jaar oude viervoeter was waarschijnlijk bijna een meter lang. Met zijn korte poten en grote schedel had de predator veel weg van een krokodil. Maar paleontologen zijn er bijna zeker van dat het zich, net als watersalamanders, in het water voortplantte. Groeven in de schedel, die zo karakteristiek zijn voor vissen, duiden erop dat het stokoude dier in ieder geval deels in het water leefde. De korte poten daarentegen suggereren dat het op land liep.