Nieuwe zonnecel is volledig transparant

Amerikaanse onderzoekers hebben een nieuw soort zonnecel onthuld: hun uitvinding is geheel doorzichtig. De zonnecel kan daarom worden gebruikt op bijvoorbeeld ramen en schermen van mobiele telefoons.

Een van de onderzoekers toont de geheel transparante zonnecel.  Bron: Yimu Zhao
Een van de onderzoekers toont de geheel transparante zonnecel.
Bron: Yimu Zhao

De uitvinding is een zogeheten LSC (luminescent solar concentrator). In dit type zonnecel zit een luminescent materiaal. Wanneer zonlicht op de LSC schijnt, absorberen de deeltjes van het materiaal kleine porties energie. Deze energie laten ze vervolgens gedoseerd los: met een heel specifieke lichtfrequentie. Dat licht valt op de eigenlijke zonnecel, die het erg efficiënt absorbeert en omzet in elektriciteit.

Doorzichtig
LSC’s zijn al een tijd in omloop, maar de nieuwste creatie is uniek omdat hij volledig transparant is. Dat maakt de uitvinding geschikt voor toepassing op ramen, mobiele telefoons en e-books. Om de transparantie te verkrijgen, gebruikten de onderzoekers een luminescent materiaal dat bestaat uit organische moleculen die ze speciaal voor dit doeleinde ontwierpen. De moleculen pikken alleen ultraviolet en infrarood licht op (twee kleuren die voor ons onzichtbaar zijn) wat de transparantie garandeert.

De efficiëntie van de zonnecel ligt momenteel nog niet hoog: op slechts 1 procent. De wetenschappers streven naar een efficiëntie van minstens vijf procent.