Groningen (NL) – Genetische veranderingen in cellen van het afweersysteem bieden een nieuwe mogelijkheid in de strijd tegen kanker. Een aangepaste receptor verandert een witte bloedcel in een speurhond die tumorcellen opruimt.

De biologe Anna Calogero promoveert op 20 september 2000 aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek ondersteunt het idee dat genetische veranderingen in cellen van het afweersysteem kunnen bijdragen aan het herstel van kanker.
De witte bloedcellen van het afweersysteem vormen de basis van de kankertherapie. Zij kunnen ongewenste indringers herkennen dankzij receptoren op hun membraan. Net als in eerdere onderzoeken bracht Calogero een nieuw gen in het DNA van deze cellen. Het gen codeert voor een receptor die een eiwit op bepaalde tumorcellen herkent. De aangepaste witte bloedcellen ruimen de tumorcel na herkenning op.
Calogero bouwde een receptor in tegen het tumoreiwit MAGE-3. Eerdere onderzoeken brachten receptoren tot expressie tegen andere eiwitten. Het voordeel van MAGE-3 is dat het een zeer kankerspecifiek eiwit is. Het komt voor op vele soorten tumoren, zoals melanomen (huidkanker) en longkankertumoren.
Calogero: “We hebben nu in een laboratoriumsituatie laten zien dat het met deze receptor werkt. Het gebruik van een receptor voor MAGE-3 biedt de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een effectieve kankertherapie. Voordat een vervolgonderzoek met gentherapie bij kankerpatiënten kan beginnen, is echter nog een lange weg te gaan.”

Irene Husmann