De Pakistaanse activiste Malala Yousafzai heeft niet alleen een Nobelprijs op haar naam staan, maar sinds kort ook een planetoïde. Dat meldt Nasa-wetenschapper Amy Mainzer.

Malala, in het rood.  Bron: NASA
Malala, in het rood.
Bron: NASA

Mainzer ontdekte de planetoïde in juni 2010. De ruimterots kreeg toen in eerste instantie alleen een nummer toegeschreven. Inmiddels was het tijd de planetoïde ook van een echte naam te voorzien. Mainzer koos voor 316201 Malala.

Activiste

De 17-jarige Malala Yousafzai was in 2012 het slachtoffer van een Taliban-aanslag. Ze werd in een schoolbus beschoten. Ondanks ernstige verwondingen aan hals en hoofd overleefde Malala de aanslag na medische behandelingen in Groot-Brittannië. Malala staat nu wereldwijd bekend als activiste die strijdt voor kinderrechten, in het bijzonder het recht voor meisjes om naar school te gaan.