Astronomen denken een nieuwe, zeventiende maan rond Jupiter te hebben gevonden.

Wetenschappers van de Universiteit van Arizona en het Smithsonian Astrophysical Observatory in Massachusetts hebben wellicht een nieuwe maan van Jupiter ontdekt. Het zou gaan om een maan met een doorsnede van vijf kilometer, de kleinste maan die ooit rond een planeet is gevonden. De kleinste tot nu toe bekende maan, is de in 1974 ontdekte maan Leda, met een diameter van tien kilometer. Om echt zeker van hun zaak te zijn, moeten de astronomen nog een paar maanden wachten. Jupiter en zijn manen staan nu te dicht bij de zon staan voor nauwkeurige vervolgmetingen.

De ontdekking van deze nieuwe maan maakt deel uit van het Spacewatch-programma, dat op zoek is naar kometen en asteroïden. In eerste instantie dachten de astronomen dat het om een asteroïde ging. Het object leek zich echter meer als een komeet te bewegen, terwijl het er toch niet als een komeet uitzag. Deze maand lieten baanberekeningen zien dat het niet een asteroïde in een baan om de zon betreft, maar een nog onbekende, zeventiende Jupitermaan .