Een nieuwe stof zorgt ervoor dat cellen van glioblastoma’s, de meest agressieve soort hersentumor, letterlijk exploderen. De resultaten uit dit onderzoek werden zo interessant bevonden dat deze meteen werden gepubliceerd in het vakblad Cell.

Kankercellen onder een elektronenmicroscoop. Bron: Wikimedia Commons

Onderzoekers van het Karolinska instituut en collega’s van de Universiteit van Uppsala hebben een nieuw mechanisme ontdekt dat gebruikt kan worden om kankercellen in glioblastoma’s te doden. De huidige behandelingsvormen tegen deze ongeneeslijke vorm van kanker zijn chirurgische ingrepen, bestraling en chemotherapie. Na deze behandelingen groeit de tumor weer aan en verlengt de overlevingsperiode met gemiddeld ‘slechts’ 15 maanden.

De onderzoekers stelden kankercellen bloot aan 200 verschillende soorten moleculen, waarna de meest effectieve tumor dodende moleculen verder werden onderzocht. Een van die moleculen blijkt erg effectief in het doden van kankercellen. Muizen met een glioblastoma die de stof kregen, bleken na 80 dagen nog te leven. Muizen die de stof niet kregen, overleden na gemiddeld 30 dagen.