Voor het eerst hebben astronomen een exoplaneet gevonden die kleiner is dan de planeten in ons zonnestelsel. De exoplaneet, genaamd Kepler-37b, is ongeveer even groot als de maan.

Afbeelding: NASA/Ames/JPL-Caltech

Na een heleboel grote en enkele middelgrote hebben sterrenkundigen nu ook een heel kleine exoplaneet ontdekt. Rond de ster Kepler-37 draait een planeet met een straal van ongeveer 2000 kilometer, minder dan eenderde van de grootte van de aarde. Daarmee is de exoplaneet (Kepler-37b) ruimschoots kleiner dan Mercurius en maar iets groter dan de maan. Waarschijnlijk is de kleine planeet rotsachtig en heeft ze geen atmosfeer of water.

Uit metingen van de Kepler-ruimtetelescoop was al eerder gebleken dat Kepler-37 drie planeten bij zich heeft. Een internationaal team van astronomen, waaronder Saskia Hekker van de Universiteit van Amsterdam, heeft nu de straal van die planeten bepaald door zogenoemde transits te analyseren. Dat zijn momenten waarop een planeet voor een ster langs beweegt en een deel van het sterlicht blokkeert.