Sinds 2000 is de aarde 26 keer geraakt door meteorieten. Dat rapporteert B612, een organisatie bestaande uit voormalige Nasa-astronauten, die meteorieten in kaart brengt.

De organisatie maakte een animatie van de 26 meteorieten die sinds 2000 onze aarde bombardeerden (zie onder aan de pagina). B612 meldt dat sommige van deze inslagen meer energie bevatten dan een atoombom die een stad kan platleggen.

Meteoriet of kernbom

AI verbetert hoekschop

AI verbetert hoekschop

Kunstmatige intelligentie kan voetbaltrainers helpen bij het verbeteren van hoekschoppen. Experts vinden de AI-suggesties voor hoekschopopstellingen i ...

In februari 2013 raakte een meteoriet Rusland, nabij Chelyabinsk.

B612 baseerde hun animatie op gegevens van een wereldwijd sensorennetwerk. Deze sensoren zijn van de Comprehensive Nuclear-Test-ban Treaty Organisation (CTBTO). Deze organisatie gebruikt het netwerk om ongeoorloofde nucleaire tests te detecteren. De sensoren meten regelmatig echter ontploffingen die niet te wijten zijn aan kernwapens, maar aan meteorietinslagen.

De grootste impact in de afgelopen jaren vond plaats in februari 2013, toen een meteoriet zich in de Russische bodem nabij Chelyabinsk boorde. Deze impact had een energie die vergelijkbaar was met 600 kiloton TNT. Ter verduidelijking: dat is veertig keer zo zwaar als de Hiroshima-bom. Door de Russische inslag raakten meer dan duizend mensen gewond.

Sentinel Space Telescope
B612 onthulde de animatie in het kader van Dag van de Aarde (22 april). Zij willen hiermee aandacht vragen voor de ruimtedreiging van meteorieten, en het belang van systemen die meteorieten monitoren. B612 wil een telescoop bouwen die potentieel gevaarlijk ruimtepuin van miljoenen kilometers afstand in de gaten kan houden. Ze hopen deze Sentinel Space Telescope in 2018 te lanceren.