Door de jaren heen sloegen duizenden meteorieten op aarde in. Al die gebeurtenissen zijn nu in een oogopslag te zien met behulp van een interactieve kaart.

De meteoriet die op 15 februari Rusland trof, sloeg (letterlijk en figuurlijk) in als een bom. Toch was de inslag allesbehalve een unieke gebeurtenis. In de afgelopen vier millennia boorden duizenden ruimterotsen zich in het aardoppervlak. Javier de la Torre, medeoprichter van kaartbedrijf CartoDB, heeft alle voorvallen sinds 2300 v. Chr. in kaart gebracht. Ook zijn enkele bekende inslagen van ver voor die tijd op de kaart terug te vinden.

De interactieve kaart toont 34.513 treffers, inclusief informatie over locatie, grootte en chemische samenstelling van de meteoriet. Omdat De la Torre de meetgegevens van de internationale Meteoritical Society gebruikte, kampt de kaart met een onvermijdbare vertekening. Niet elke regio op aarde is immers even uitgebreid onderzocht. De Amerikaanse staat Texas lijkt bijvoorbeeld zwaar getroffen in vergelijk met de polen, maar in Texas is logischerwijs ook veel meer veldwerk verricht.

Een oplettende kijker zal ook ontdekken dat de schaal van de gekleurde cirkels niet altijd overeenkomt met de grootte van de inslag. De Chicxulub-meteoriet, die zo’n 65 miljoen jaar geleden insloeg op het Mexicaanse schiereiland Yucatán, is een speldenprikje op de kaart. Toch leidde deze meteoriet waarschijnlijk tot het massaal uitsterven van de dinosauriërs. De Yucatán-inslag was dan ook zeker een gigantische klap – maar door een gebrek aan meetgegevens is de fameuze inslag tot een kleine stip gedegradeerd. De standaardstip laat alleen zien dat er een inslag was, maar biedt verder geen informatie.

Een wat kritische blik is dus geboden, maar dat maakt de kaart niet minder interessant. Ontdek het zelf: klik hier voor de interactieve versie van de kaart.

Meteorietkaart