Astronomen zagen afgelopen september hoe een flinke meteoriet neerstortte op het maanoppervlak. Deze week publiceren zij hun wetenschappelijk verslag van de impact.

Een opname van de inslag.  Bron: J. Madiedo/MIDAS
Een opname van de inslag.
Bron: J. Madiedo/MIDAS

De meteoriet die zich eind vorig jaar in het maanoppervlak boorde, had de grootte van een kleine auto. Daarmee is het de grootste maaninslag die ooit door mensen is gezien. De inslag moet vanaf de aarde zichtbaar zijn geweest als een flits die even net zo helder was als de poolster. De plaats van impact gloeide nog acht seconden lang na.

Zo groot als een kleine auto
Astronoom Jose M. Madiedo, die nu over de inslag publiceert,  denkt dat de meteoriet een massa had zo’n 400 kilogram. Waarschijnlijk was de ruimterots tussen de 0,6 en 1,4 meter breed. Hij raakte de maan met een snelheid van zo’n 61.000 kilometer per uur. De krater die daardoor ontstond, heeft een diameter van maar liefst 40 meter.