Melkzuurbacteriën beschermen tegen mutaties in DNA, zo ontdekten Russische wetenschappers.

Mutagenen – stoffen die veranderingen in DNA veroorzaken – een tijdje bewaren in gefermenteerde melk maakt ze onschadelijk. Dit ontdekten Russische wetenschappers van de universiteit van Moskou. Eerder al waren er natuurlijke vijanden van de mutagenen ontdekt in zaden, sporen, eicellen en sperma. Nu blijken ook melkzuurbacteriën deze stoffen uit te schakelen.

Melk, de witte destructor

Melkzuurbacteriën vallen de mutagenen op verscheidene manieren aan. Ze produceren eiwitten en zuren die de activiteit van de schadelijke stoffen afremmen. Er bestaan meerdere soorten bacteriën die het melkzuur produceren. Sommige van deze bacteriën kunnen chemische bindingen aangaan met de mutagenen en veranderen zo hun eigenschappen. Anderen gedragen zich als anti-oxidanten en verwijderen vrije radicalen.