San Francisco, Californië (VS) – Een nieuw medicijn beschermt vrouwtjesapen tegen vaginale infectie met een HIV-achtig virus.

Wetenschappers van de University of California hebben een grote stap gezet in de strijd tegen Aids. Zij infecteerden zeven testapen met het SIV-virus (de mensaapvariant van HIV) en na een jaar zijn de apen nog steeds kerngezond. Het virus werd opgelost in een vloeistof en met een plastic slangetje ingebracht in de vagina. Twee maanden eerder kregen de apen het vaccin via neusdruppels toegediend. Twaalf mensapen kregen het medicijn niet toegediend maar wel het virus, zij waren na een jaar allemaal ziek.
Het vaccin is een ‘cocktail’ bestaande uit een stukje poli-DNA met daarin fragmenten van het SIV-genoom. Dit bevat alle genen van het SIV-virus en is in hele kleine stukjes gebroken. Hierdoor is het niet meer gevaarlijk. Voor de zekerheid lieten de onderzoekers essentiële elementen van het genoom helemaal weg. De cocktail veroorzaakt een robuuste immuunreactie die de patiënt beschermt tegen het SIV-virus.
De resultaten lijken hoopvol maar de onderzoekers houden een slag om de arm. ”Apen zijn geen mensen en SIV is geen HIV, verder is de manier van blootstellen aan het virus niet helemaal gelijk aan echte geslachtgemeenschap“, schrijven zij in hun artikel dat twee augustus in Journal of Virology verschijnt. Aan de andere kant hebben ze de apen blootgesteld aan een concentratie SIV-virus die honderd tot tienduizend keer zo hoog is als de concentratie HIV-virus waar een mens normaal aan bloot staat.

Marijn Sandtke