Laat gesmolten bestanddelen van cement op de juiste manier afkoelen en ze geleiden elektriciteit ineens veel beter. Dankzij materiaalkundigen weten we nu waar die raadselachtige eigenschap vandaan komt. Volgens hetzelfde principe willen de onderzoekers nu ook andere isolerende materialen geleidend maken.

Bron: Wikimedia commons/D Sharon Pruitt & Mike Lehmann

Met geavanceerde röntgenapparatuur onderzochten Finse, Japanse en Amerikaanse materiaalkundigen een geleidende vorm van mayeniet, een aluminium- en calciumhoudend bestanddeel van bepaalde soorten cement. Ingesloten in de moleculaire structuur van het mayeniet vonden ze daarbij losse elektronen. Net als in metalen kunnen die elektronen in mayeniet elektriciteit door de stof geleiden, stellen de materiaalkundigen in het vakblad PNAS.

De elektrische geleiding houdt materiaalkundigen al bezig sinds 2011. Toen ontdekten Japanse onderzoekers hoe ze geleidend mayeniet konden produceren. Eerst smolten ze een kleine hoeveelheid isolerend mayeniet tot een druppel met een doorsnee van drie millimeter. Vervolgens koelden ze de druppel weer af. Normaal gesproken zet contact met vaste oppervlakken de stof daarbij aan tot het vormen van een regelmatige moleculaire kristalstructuur. De Japanse onderzoekers hielden de druppel tijdens het koelen echter zwevend in een luchtstroom, zodat de stof op moleculair niveau een ongeordende brei met kleine holtes bleef. Ingesloten in die holtes zitten de losse elektronen die elektrische ladingen doorgeven.