Dertig jaar na de laatste maanlanding maken ruimtevaartorganisaties opnieuw plannen voor expedities naar de Maan.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA bijt in het begin van 2003 de spits af met een onbemande missie naar de enige aardse satelliet. Tijdens de Smart-1-missie test de ESA een nieuw aandrijvingsmechanisme op basis van zonne-energie (solar electric propulsion). Ook binnen de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaan stemmen op voor een hernieuwd onderzoek naar de Maan. Zelfs China bereidt volgens de geruchten een bemande maanlanding voor.

Veel astronomen geloven dat op het maanoppervlak aardse resten liggen van zo’n vier miljard jaar geleden. Deze periode in de geschiedenis van onze planeet staat bekend om zijn vele meteorietinslagen. Bij deze inslagen is veel aardmateriaal losgeslagen waarvan een gedeelte op de Maan is beland. Wetenschappers vermoeden dat aan het eind van deze inslagperiode het leven op Aarde is ontstaan.