Wetenschappers hebben in het lab laten zien hoe buckyballen, de bekende ‘voetbalmoleculen’, in de ruimte kunnen vormen. De  typische vorm ontstaat nadat koolwaterstoffen zijn gestript zodat alleen koolstofroosters overblijven.

Een koolwaterstof dat bestaat uit een rooster koolstofatomen (blauw) met aan de buitenranden waterstof (grijs) verliest dankzij straling zijn waterstofatomen. Het gestripte, blauwe rooster kan opvouwen tot een buckybal.  Bron: HST/NASA Alessandra Candian
Bron: HST/NASA Alessandra Candian

Buckyballen, officieel buckminsterfullereen genaamd, zijn grote moleculen die bestaan uit 60 kooolstofatomen. Samen vormen ze een afgeknotte icosaëder, ofwel een voetbalvorm. Het was nog onbekend hoe deze complexe moleculen in de ruimte kunnen ontstaan. Wetenschappers van de Leidse Sterrewacht brachten daar verandering in door het ontstaansproces in het lab na te bootsen.

Van koolwaterstof tot buckybal

Stervende sterren stoten koolwaterstoffen uit, waaronder zogeheten PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). Deze stoffen hebben een plat molecuulrooster, een soort kippengaas met koolstofatomen op de hoekpunten. Aan de buitenzijden van het rooster zitten waterstofatomen.